Ons project

Nieuwe bediencentrale blikvanger op de Scheveningse boulevard

Op het Noordelijk Havenhoofd van de Scheveningse boulevard komt een nieuwe bediencentrale. Het is een markant gebouw dat eruitziet als een stuurhut van een zeeschip. Tjerk van de Lune (VANDELUNE studio voor architectuur) heeft samen met architect Iris van Huijstee van studioSK/Movares het nieuwe gebouw ontworpen met de maritieme functie als uitgangspunt.

Uitkragend schip

Het ontwerp bestaat uit een sokkel met daar bovenop een uitkragend ‘schip’. Vanuit de nieuwe bediencentrale wordt de scheepvaart begeleid en worden de bruggen, tunnels en pollers in Den Haag bediend inclusief de nieuwe Victory Boogie Woogietunnel van de Rotterdamsebaan. Het gebouw bestaat uit drie delen. De stallingsruimte voor motorvoertuigen ligt op kadeniveau. In de twee daarboven gelegen, kleinere verdiepingen komen de technische onderdelen van de centrale. De bovenste verdieping is hoger, steekt over de twee ondergelegen verdiepingen en biedt ruimte aan de bedienplaatsen. In dit bovenste gedeelte bevindt zich nog een extra verdieping met een technische ruimte.

Integraal ontworpen

Het architectonisch, constructief en installatietechnisch ontwerp zijn integraal vormgegeven. Bij de materiaalkeuze is rekening gehouden met het zeeklimaat. De bedienzaal is daarom opgebouwd uit geanodiseerd aluminium, een materiaal dat goed bestand is tegen het zoute klimaat. Geanodiseerd aluminium is hard, corrosiebestendig, heeft een zeer lange levensduur en heeft een natuurlijke uitstraling. De sokkel van het gebouw bestaat uit baksteen met natuurlijke tinten om aan te sluiten bij de kleuren van de zee en het zand. Door de materiaalkeuze oogt het gebouw als één geheel en geeft straks kleur aan de boulevard.

Volop in ontwikkeling

Het was een hele uitdaging om op deze locatie een bediencentrale te bouwen waar zoveel mensen en zoveel apparatuur in passen. Het aantal m2 is beperkt en het gebied is volop in ontwikkeling. De bediencentrale wordt het sluitstuk van de boulevard van Scheveningen. Het was een uitdaging om het gebouw zo te organiseren dat het, met de vele dichte functies, een open karakter heeft passend bij de omgeving. Daarbij was het een zoektocht om de paalfundering tussen de constructie van de kadewand door te vlechten; de funderingspalen moeten precies tussen de groutankers in de ondergrond passen.

Lees ook het artikel in ons relatiemagazine.

LocatieScheveningen
Periode2016 - 2024
KlantGemeente Den Haag

Gerelateerd nieuws & publicaties