Karen te Boome, directeur Stations bij ProRail, heeft samen met Harm Hoorn, CTO van Movares, en Willem van Leeuwen, commercieel directeur Rail van Movares een bezoek gebracht aan de bouwplaats aan de Dijksgracht in Amsterdam. Op dit terrein wordt gewerkt aan de bouw van de vrije spoorkruising voor PHS Amsterdam (onderdeel van ProRail Programma Hoogfrequent Spoor). De werkzaamheden vorderen gestaag., In het voorjaar van 2025 rijden de eerste treinen over het kunstwerk.

Focus op Veiligheid

Tijdens een zogenoemde safety walk leidde Strukton het team van Movares en ProRail over het terrein. Het doel van deze safety walk is, in tegenstelling tot een reguliere veiligheidsinspectie, om houding en gedrag met betrekking tot veiligheid bespreekbaar te maken. Dit in het belang van veiligheid op de bouwplaats.

Vrije kruising Dijksgracht en PHS Amsterdam

Het aantal reizigers van en naar station Amsterdam Centraal blijft groeien. Tegen 2030 worden er dagelijks 275.000 reizigers verwacht. Om deze groei aan te kunnen worden er verschillende maatregelen genomen en zal het gehele station verbouwd worden. De werkzaamheden bij de Dijksgracht zijn een voorwaarde om deze verbouwing tebenutten. Hier wordt namelijk gewerkt aan een vrije kruising die er straks voor gaat zorgen dat treinen elkaar kunnen passeren zonder op elkaar te moeten wachten. Op die manier kunnen er meer treinen sneller achter elkaar het station  in- en uitrijden.