De overwegen in België zijn verouderd. Daarom heeft Infrabel in het kader van een vervangingsprogramma aan VRS Railway Industry gevraagd een nieuwe generatie (LXNG2) overweginstallaties te ontwikkelen en te leveren.

Vraag van de opdrachtgever

VRS vroeg Movares de overwegbesturing te ontwerpen, te documenteren en te testen volgens het SIL4 veiligheidsniveau en conform de eisen van de Cenelec-norm EN50128. Ook de interfaces met de randapparatuur moeten meegenomen worden. De goede werking van de beveiliging moet worden aangetoond in zes uitvoeringsvormen van de overweginstallaties.
De overweginstallaties bestaan uit een besturing, beveiliging, centrale- en lokale bediening, overwegboomstellers, wegverkeerslichten, bellen, seinsturingen en treinaankondigingen.

Uitgevoerde werkzaamheden

Movares voerde de volgende werkzaamheden uit:

  • Ontwerpen van een beveiliging bestaande uit een twee-kanaals PLC-combinatie met een bewakingseenheid om aan de extreem hoge eisen qua beschikbaarheid en veiligheid te voldoen
  • Ontwikkelen van veiligheidskritische software van de overwegbesturingsmodule geheel volgens de CENELEC-richtlijnen EN50126, EN50128 en EN50129.
  • Uitvoeren van de RAMS-activiteiten voor de beveiliging: uitvoeren van riscioanalyses
  • Ontwerpen van de EMC-maatregelen
  • Testen van de elektronische in- en output modules op basis van een FMEA
  • Verificatie van de compleetheid van het overall testplan

Samenwerking

Infrabel (de infrastructuurbeheerder en uitbater van de Belgische spoorwegen), TÜV Rheinland (ISA, Independent Safety Assessor).

Duurzaam

Movares heeft in het ontwerp keuzes gemaakt die voordelig zijn voor de duurzaamheid: de beveiliging bevat zo weinig mogelijk relais. In plaats daarvan is gebruik gemaakt van solid state componenten. Deze hebben een langere levensduur dan relais. Periodieke vervanging van relais kost energie (verplaatsingen van de onderhoudsmonteur) en materiaal.

Innovatief

In de voorbereiding zijn voor de te leveren documenttypen sjablonen gemaakt en met alle CENELEC-eisen klaargezet zodat de auteurs zeer efficiënt en foutvrij het inhoudelijke deel konden opstellen. Zodoende is er geen tijd verspild met de details van uniformiteit van de lay-out en de consistentie met de CENELEC-eisen.

Kwaliteitszorg

Bij de ontwikkeling van de software zijn de regels van de norm EN50128 nauwgezet gevolgd. Dit heeft geresulteerd in een zeer goede ISA-beoordeling.
Er zijn 37 documenten gevalideerd tegen de CENELEC-normen, zie de volgende figuur:

Kenmerken van dit project

 
LocatieHouten
 
Periode2016 - 2017
KlantVRS Railway Industry BV

Wie zijn onze experts?

Hoofdontwerper treinbeveiligingsinstallatiesJoep.van.der.vlugt@movares.nl+316 - 22 78 03 74

Word jij onze nieuwe collega?