De spoorbrug Maassluis is in 2017 omgebouwd voor lightrail-toepassing in verband met de aanleg van de Hoekse Lijn, de lightrailverbinding van de RET tussen Rotterdam en Hoek van Holland. Door het installeren van een monitoringssysteem bestaande uit sensors en een camera is het gedrag van de brug tijdens brugopeningen geobserveerd en konden daardoor optimalisaties worden uitgevoerd voor het storingsvrij functioneren van de brug.
Vraag van de opdrachtgever
De gemeente Rotterdam had behoefte aan een systeem waarmee op afstand verschijnselen op de brug konden worden waargenomen om daarmee inzicht te krijgen in het gedrag van de brug.
Uitgevoerde werkzaamheden
Er is een monitoringssysteem geïnstalleerd op de brug bestaande uit hydrauliekdruksensoren, een camerasysteem en een microfoon. Op basis van deze meetgegevens heeft de gemeente Rotterdam inzicht gekregen in hoe de brug reageert op afwijkende situaties tijdens de brugopeningen. Hierdoor was het mogelijk de parameters van de brug te optimaliseren.
Samenwerking met andere partijen
Er is samengewerkt met het technische team van de gemeente Rotterdam.
Innovatief
Er is gebruik gemaakt van een combinatie van technieken om het gedrag van een brug in kaart te brengen met visuele, auditieve en sensorische informatie. Deze manier van werken is voor beweegbare bruggen nog nieuw.
Locatie | Maassluis |
---|---|
Periode | 2018 - 2019 |
Klant | Gemeente Rotterdam |
Movares heeft een brede expertise op het gebied van trillingsmetingen, het beoordelen van trillingshinder en -schade door (rail)verkeer en bouwwerkzaamheden.