Morgen start één van de grootste wielerevenementen van het jaar ‘La Vuelta’ in Utrecht en Frank Verkoijen kan niet wachten. Naast fervent wielrenner en liefhebber, kijkt hij ook met professionele ogen naar de ontwikkelingen van dit unieke wielerevenement. “Als trotse partner spelen wij een belangrijke rol in de bereikbaarheid en veiligheid van dit evenement waar deze drie dagen gerust zo’n half miljoen bezoekers op afkomen”, aldus Frank.

In goede banen

Movares onderzocht de mobiliteit, bereikbaarheid en (parkeer)capaciteit voor de bezoekers die met het openbaar vervoer, fiets, lopend of auto komen. Daarnaast coördineerde Movares de afstemming met de OV-bedrijven en werd er onderzoek gedaan naar de goede afwikkeling van voetgangers gedurende het event door middel van crowd-simulatie/management. Om alles in goede banen te leiden, net als bij de Grand Départ van de Tour de France in 2015, is gebruik gemaakt van een door uCrowds en de Universiteit Utrecht ontwikkeld crowd-simulatiemodel. Uiteraard in nauwe samenwerking met Movares. Met behulp hiervan zijn diverse (mogelijke) loopstroomknelpunten geanalyseerd en is het effect van maatregelen en oplossingen inzichtelijk gemaakt.

Samen werkt ’t

“We kijken wederom met trotsheid naar onze bijdrage. Wat ook erg aanspreekt is de unieke samenwerking tussen publieke en private partijen die dit evenement mogelijk maken. De krachten zijn gebundeld en je merkt aan alles dat samenwerking het sleutelwoord is.” In de voorbereiding is er onder aanvoering van de projectorganisatie Vuelta namelijk een sterk netwerk ontstaan met de gemeenten, provincies en veiligheidsregio’s, maar ook met alle hulpdiensten en andere betrokken partijen zoals de OV-bedrijven. “Dat is van grote waarde en dat maakt de dingen mogelijk. Samen leer je enorm veel, kun je processen optimaliseren en hopelijk ook weer inzetten voor grote evenementen in de toekomst. Het werkt als een katalysator op nieuwe ontwikkelingen”, besluit Frank.

Ook het project ‘De stad als dagelijks evenement’ is daar een mooi voorbeeld van.