Spoorbeveiliging voor Light Rail kent andere accenten dan die voor Heavy Rail. De veiligheid moet vanzelfsprekend gegarandeerd zijn, maar er is ook veel aandacht voor de interactie met wegverkeer en voor de vervoerscapaciteit die de Spoorbeveiliging mogelijk maakt. De hoge frequentie van Light Rail voertuigen vereist hier maatwerk, soms tot op de seconde. Elk Light Rail systeem heeft ook weer zijn eigen karakteristieken: trams in de stad, trams en metro’s op een vrije baan, metro’s samen met goederentreinen en uiteraard ook tram- en metroverkeer in tunnels komen voor.

Van concept naar realisatie
Movares adviseert inmiddels ruim 10 jaar op het gebied van Spoorbeveiliging voor Light Rail en was en is betrokken bij alle Light Rail projecten die in Nederland worden uitgevoerd.
Daarbij wordt geadviseerd in alle fasen van de levenscyclus van de Spoorbeveiliging, van concept, specificatie tot aanbesteding, realisatie en onderhoud.

Ons sterke punt is onze conceptuele en pragmatische benadering van Spoorbeveiliging voor Light Rail: welke filosofie qua beveiliging is er nodig, en welke systemen zijn er dan vereist?
Het systeem moet aantoonbaar veilig genoeg zijn maar er moet wel doelmatig geïnvesteerd worden. Niet met een kanon op een mug schieten als een vliegenmepper ook afdoende is. Met het bespaarde geld zijn dan andere veiligheidsknelpunten aan te pakken.