De oude, uit 1933 daterende keerschutsluis Limmel in het Julianakanaal bij Maastricht, vormde de poort tot de Maasroute, een belangrijke verbinding tussen Nederland en de industriegebieden in België, Duitsland en Frankrijk. Keersluis Limmel is bedoeld om het Julianakanaal en het achterland te beschermen tegen hoog water op de Maas

Omdat grotere binnenvaartschepen niet door de bijna tachtig jaar oude sluis pasten, heeft Rijkswaterstaat de oude keerschutsluis in de periode van 2015 en 2017, vervangen door een nieuwe en bredere keersluis. De Maasroute van Weurt tot Maastricht is hierdoor beter toegankelijk voor goederentransport over het water en dat is goed voor de bereikbaarheid van de regio. Bovendien maakt de Maas met de nieuwe keersluis volwaardig onderdeel uit van het internationale vaarwegennet en wordt daarmee een van de belangrijkste scheepvaartverbindingen in Europa.

Manager SysteemIntegratie, Systems Engineering en Industriële Automatiseringmichiel.blaauboer@movares.nl+316 - 57 55 04 11

Vraag van de opdrachtgever

Zorg dat het V&V-proces van de DBFM-opdrachtnemer in afstemming komt met de verwachtingen van de technisch specialisten van RWS als opdrachtgever, zodat wordt voldaan aan de contractueel gestelde eisen. Daarbij dient het V&V-proces tussen DBFM-opdrachtnemer en RWS als opdrachtgever opgenomen te zijn binnen het proces Systeem Gerichte Contractbeheersing van RWS.

Uitgevoerde werkzaamheden

Movares heeft haar expertise van Systems Engineering en dan specifiek Verificatie en Validatie ingezet bij de samenwerking tussen opdrachtgever Rijkswaterstaat en opdrachtnemer (Besix).

Door het inrichten en onderling goed afstemmen van de V&V-processen met de opdrachtnemer met die van RWS als opdrachtgever, zijn de geplande ontwerp- en realisatie-activiteiten conform contract afgerond. Daarbij is specifiek bijgedragen aan het verzorgen van de specifieke technisch V&V-interactie tussen de specialisten van de opdrachtgever en die van RWS, vanaf eiseninterpretatie tot en met de Gebruikersacceptatietesten conform het V-model van Systems Engineering. Hierdoor zijn de specifieke validatiemomenten eenduidig en efficiënt tot stand gekomen, hetgeen heeft bijgedragen aan een vlotte samenwerking in de realisatie van het project.

Bijzonderheden

Eerste waterbouwproject met DBFM-contract

Rijkswaterstaat werkt steeds vaker en intensiever samen met de markt. Keersluis Limmel is het eerste waterbouwproject dat met een Design, Build, Finance and Maintain-contract (DBFM) wordt gerealiseerd. Dit betekent dat bouwbedrijf Besix met mede-investeerder Rebel, verantwoordelijk is voor zowel het ontwerp en de bouw van de keersluis, als ook voor de voorfinanciering en dertig jaar onderhoud ervan. Deze contractvorm heeft als voordeel dat de opdrachtnemer maximaal de ruimte krijgt om binnen het project zijn kennis en creativiteit toe te passen. Binnen de kaders van Systeemgerichte Contractbeheersing heeft Movares bijgedragen in het vinden van de juiste mate van technische V&V-interactie tussen DBFM-opdrachtnemer en RWS als opdrachtgever.

Kenmerken van dit project

 
LocatieLimmel
 
Periode2015 - 2018
KlantRijkswaterstaat, Grote Projecten en Onderhoud

Word jij onze nieuwe collega?

Kennisgebieden