Nieuwe spoorbrug over Amsterdam-Rijnkanaal

Sluitstuk van de spooruitbreiding van ProRail in de corridor Utrecht – Gouda tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn is de nieuwe stalen spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal. Hij is gebouwd naar ontwerp van studioSK door BAM Infra, HSM Steel Structures in samenwerking met IV-Infra. De nieuwe brug komt tussen de bestaande spoorbrug en de bekende gele verkeersbrug te liggen en heeft een overspanning van zo’n 170 meter.

—————

Live te volgen
De brug is gebouwd naar ontwerp van studioSK door BAM Infra, HSM Steel Structures in samenwerking met IV-Infra. De werkzaamheden zijn voor geïnteresseerden live te volgen via animaties en webcams!

—————

In het weekend van 17-19 november wordt de nieuwe stalen spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal geplaatst. Een knap stuk werk, qua ontwerp en plaatsing, doordat de brug een overspanning heeft van zo’n 170 meter en tussen de bestaande spoorbrug en de bekende gele verkeersbrug komt te liggen. De brug is het sluitstuk van de spooruitbreiding van ProRail in de corridor Utrecht – Gouda tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn.

Voor de nieuwe brug is bewust gekozen voor een échte boogbrug, zowel vanuit constructieve argumenten als vanuit het beeld. Een zware betonnen brug zou op deze krappe locatie onmogelijk geplaatst kunnen worden. Daarom is gekozen voor een lichtere staalconstructie, met een lichte betonschil in het dek. Dat is qua beeld ook mooi. Er liggen straks drie stalen bruggen op rij; een duurzame keuze. Constructief zorgt de boog met een fors formaat van vier meter hoogte voor de draagkracht van de ruime overspanning, waardoor het spoordek vrij dun kan blijven. Dat geeft aan de onderkant extra ruimte voor de gewenste doorvaarhoogte.

Esthetisch duurzaam
De brug is ook esthetisch duurzaam. Opvallend zijn de slanke hangers en de verfijnde detaillering van het windverband tussen de twee solide bogen. Luchtige kruissteken vlechten zich er tussen door. Naar de randen toe zijn ze zichtbaar verjongd waardoor ze een driedimensionaal uiterlijk krijgen. In het ontwerp is integraal aandacht besteed aan het kanaliseren van regenwater. Door vrijwel onopvallende richeltjes en opstanden zal er geen ongewenste lokale vervuiling optreden op de gevelvlakken van de bogen.

Fraai ensemble
‘Het is een van de moeilijkste opdrachten die je kunt krijgen, een locatie zo tussen twee bestaande bruggen in’, aldus projectarchitect Paul van der Ree van studioSK, Movares. ‘Maar straks ligt er een fraai ensemble van drie bruggen, zorgvuldig gecomponeerd en toekomstvast.’