Tientallen Movaren dit weekend werkzaam bij knooppunt Utrecht Centraal

Afgelopen paasweekend, vrijdag 25 maart tot dinsdag 29 maart 2016, waren tientallen Movares-collega’s druk met de buitendienststelling op Utrecht Centraal. Tijdens dit weekend vond namelijk een belangrijke mijlpaal plaats: een deel van de nieuwe treinbeveiliging werd in dienst genomen. Dinsdagochtend vroeg werd een en ander succesvol in dienst gegeven.

Een kleine dertig Movaren van de afdeling Treinbeveiliging waren dit weekend dag en nacht actief om een deel van de nieuwe en omgebouwde treinbeveiligingsinstallatie van DSSU (Doorstroomstation Utrecht) te testen, zodat de reizigers op dinsdag weer veilig van en naar Utrecht konden reizen. In 2008 zijn we als Movares aan dit project begonnen. De afgelopen twee jaar zijn er op en rond Utrecht al veel voorbereidende stappen geweest, maar dit weekend was dan het grote moment om een eerste deel van DSSU in zijn eindtoestand te brengen: een mijlpaal voor DSSU en voor Movares! In de voorbereiding en tijdens de buitendienststelling waren veel Movaren actief in diverse rollen, zoals bouwprocesleider, uitvoeringsbegeleider, bouwmanager, V&G-deskundige, beltester, testleider en testcoördinator.

Omvangrijke werkzaamheden
Tijdens deze grote buitendienststelling van 81 uur vonden diverse omvangrijke werkzaamheden plaats. Naast het in dienst nemen van een deel van de nieuwe en omgebouwde treinbeveiligingsinstallatie werden ook twee hogesnelheidswissels, 1:29 Unistar-HR wissels, richting Arnhem, tussen Utrecht en Bunnik, geplaatst. Via een webcam kon dit gevolgd worden. Daarnaast werden nieuwe sporen aangesloten en werd een van de twee nieuwe dive unders in gebruik genomen.

DSSU: een van de grootste spoorprojecten ooit
DSSU is een van de allergrootste spoorprojecten op het Nederlandse spoor. Er waren eerder de bekende grote nieuwbouwprojecten zoals Betuweroute, HSL en Hanzelijn, maar dan komt zeker het project DSSU. De aantallen spreken voor zich: het aantal wissels daalt van 200 naar 70, 45 km nieuwe draagkabel en 90 km bovenleiding, de palen daarvoor krijgen 771 funderingsstukken, 30 km nieuw spoor op het emplacement, 211 nieuwe seinen en 1278 km kabel in 83 km geulen. En dan ook nog 26.000 vierkante meter perronbestrating.

Treinverkeer blijft tijdens verbouwing grotendeels rijden
Deze gigantische verbouwing van Utrecht dit jaar gaat grotendeels aan de reiziger voorbij. Het treinverkeer blijft gewoon rijden behalve tijdens een aantal grote buitendienststellingen. De 81-urige buitendienststelling die dit paasweekend plaatsvond is qua lengte zeldzaam te noemen. Daarom zette NS ook een grote campagne op om de reiziger te informeren.

Lees meer over het project en alle werkzaamheden op de website van ProRail.