Realisatie multimodaal stationsgebied Breda

Realisatie multimodaal stationsgebied Breda

Advies- en ingenieursbureaus Royal HaskoningDHV en Movares hebben samen in tien jaar tijd het gedateerde stationsgebied in Breda getransformeerd naar een hoogwaardig en multimodaal openbaar vervoersknooppunt. Opdrachtgevers ProRail, NS en de gemeente Breda wensten en ontvingen een comfortabele combinatie van reizen, wonen, werken en winkelen. Met de technische oplevering van het station vinden reizigers nu al snel, veilig en moeiteloos hun weg.

In Breda gaat de vlag uit na het bereiken van deze mijlpaal. De door Koen van Velsen architecten ontworpen openbaar vervoerterminal – met daar omheen toplocaties voor wonen, werken en (horeca)voorzieningen – was een behoorlijke uitdaging voor beide ingenieursteams. Het nieuwe openbaar vervoersknooppunt is namelijk ‘met de winkel open’ gebouwd op een relatief compacte locatie binnen, boven én onder het bestaande station. Toch bleef Breda CS al die tijd – dankzij slimme technische oplossingen en gebruik van 3D-simulaties – gewoon in gebruik.


Duurzaam, toekomstbestendig en flexibel bouwen
Royal HaskoningDHV verzorgde duurzame, toekomstbestendige en flexibel ontworpen gebouwinstallaties en constructies, die de architectuur goed tot zijn recht laten komen. De beperkte ruimte voor techniek daagde uit tot het bedenken van slimme en flexibele technieken die zorgen voor een toekomstbestendig gebouw voor reizigers, exploitanten en bewoners. Movares zorgde voor een veilig multimodaal gebruik binnen de vervoersstromen en (in geval van calamiteiten) voor een snelle ontruiming van de transferruimte en realiseerde veilige en efficiënte looproutes voor alle komende en gaande reizigers.
Omdat met de winkel open werd gebouwd, was het veilig en comfortabel kunnen blijven reizen van de dagelijkse stroom gebruikers van het station prioriteit nummer één. Beide bureaus maakten daarom intensief gebruik van 3D-simulaties, om zaken als optimale reizigersstromen en veilige transfer te kunnen realiseren zonder de gebruikers al te veel overlast te bezorgen.
Parkeerdek met bijzonder stalen frame
Een van de grootste constructieve uitdagingen voor het ontwerpteam was het realiseren van een groot parkeerdek met een spectaculaire opgang boven de sporen, die ruimte biedt aan 720 auto’s. Royal HaskoningDHV ontwierp een ultralichte staalconstructie die geplaatst kon worden, en dacht samen met Movares een bouwfasering uit, met zo min mogelijk gevolgen voor de dienstregeling.

20151103 Breda_DSC4515


Een complex ontwerp
Hoe zet je een ingenieus en complex ontwerp waar zoveel functies in zijn verwerkt om naar iets dat ook daadwerkelijk gerealiseerd kan worden? Zowel voor Royal HaskoningDHV als Movares was bij het totaal ontwerp een aantal zaken altijd leidend: een integrale aanpak waarbij prestatie versus veiligheid, kosten, duurzaamheid, wensen en planning centraal stonden. Een grote logistieke legpuzzel was bijvoorbeeld het stroomlijnen van de voetgangersstromen. De logistiek op het overdekte, inpandige busplatform is bepalend voor loopstromen naar het station en vice versa, weet Movares. Passagiers vinden nu moeiteloos (en veilig) hun weg van en naar perrons, winkels, bussen, parkeergelegenheden en kantoren.
Ondergronds stadsplein
Ook de aan- en afvoerleidingen vormden een uitdaging. Vanwege grote afstanden tussen de technische ruimtes en kantoren en een grote overspanning van het busplatform, koos Royal HaskoningDHV voor een systeem met een beperkt aantal grote aanvoerleidingen en heel veel kleine afvoerleidingen. Hierdoor is minder ruimte nodig voor de luchtkanalen. Kers op de taart vormen een (onder de grondwaterspiegel gelegen) stadsplein aan de noordzijde en een warmte-koudeopslag voor de energiehuishouding van het totale complex.


Brandveiligheid
De afweging tussen veiligheid en bedrijvigheid woog bij alle beslissingen zwaar mee. Brandveiligheid op een plek waar zoveel verschillende functies gebruik van maken (wonen, werken en transfer) was behalve een must, ook een kostbare zaak. De stalen perronoverkapping van Royal HaskoningDHV bespaarde echter een investering van 1 miljoen euro in brandwerende bekleding. Movares zorgde ervoor dat alle functies goed gescheiden zijn gebleven. Een complexe fasering in gestaffelde signalering en waarschuwingsmomenten zorgt ervoor, dat bijvoorbeeld bij brand in het kantorencomplex de doorslag naar het trein- en busstation en het parkeerdek zoveel en zo lang mogelijk beperkt blijft. En omgekeerd.


Transparant, dynamisch en open complex
Het feit dat het ontwikkel- en bouwproces tien jaar in beslag nam en wettelijke eisen en normen strenger werden, vergde het uiterste van de kennis, kunde en creativiteit van de ontwerp- en bouwteams. Lopende het project ging men steeds duurzamer werken, wat onder andere resulteerde in de toepassing van een WKO. Maar het resultaat mag er zijn: de openbare en particuliere vervoersstromen komen er moeiteloos samen in een veilig, transparant, dynamisch en open complex. Breda CS vormt nu de doorgang tussen noord en zuid en is de verbindende schakel geworden tussen reiziger, ondernemer en de stad. Station Breda wordt op 8 september feestelijk geopend.