Ik geloof in de kracht van een nóg beter spoornetwerk voor Nederland

Koen Beekhuis Adviseur Railverkeerstechniek
VisievormersWerken bij Movares

Het Nederlandse spoorwegnet is nu al het drukste van heel Europa en in 2030 verwachten we zelfs nóg eens 30% meer reizigers- en goederenvervoer. Bij Movares bedenken we slimme, duurzame oplossingen om ons spoor toekomstbestendig te houden. En het spoor zit ook écht in ons DNA: vroeger waren wij het ingenieursbureau van de NS, nu zijn wij het grootste ingenieursbureau voor ProRail. Samen met deze opdrachtgever werken wij jaarlijks aan tientallen projecten waar iedere Nederlander uiteindelijk het resultaat van ziet. Ook jij kunt voor diverse integrale projecten jouw expertise inzetten.

Transformatie projecten met impact

Bij Movares werken we steeds meer digitaal en maken we ons werk inzichtelijk met 2D-, 3D- en zelfs 4D-visualisaties en simulaties. Ook automatiseren we repeterend werk, zodat het interessante advieswerk overblijft. Zo passen we bijvoorbeeld complete emplacementen aan, laten we treinen sneller en efficiënter rijden en rekenen we exact uit hoe het spoor moet komen te liggen. Ook denken we mee over duurzaamheidsvraagstukken, bijvoorbeeld bij de Maaslijn. Nu rijden hier nog dieseltreinen, maar straks worden dit elektrische treinen. Movares past als expert de bovenleidingen en het seinwerk aan. Zo maken we met diverse transformatie projecten écht impact.

Van ATB naar ERTMS

En er is meer. Want in een spoorwegnet dat zó intensief wordt bereden en in een tijd dat het Europese hoge snelheidsnet voortdurend aan belang wint, is goede spoorwegbeveiliging steeds belangrijker. Wissels moeten met elkaar communiceren, een overweg moet op tijd dicht gaan… álle systemen moeten op elkaar aansluiten. Het systeem dat we daar nu nog voor gebruiken – ATB – is verouderd. Daarom gaan we de komende jaren samen met ProRail over naar een nieuwe Europese standaard: ERTMS. We maken de transformatie van relaistechniek naar digitale technieken (zoals PLC’s) en van conventioneel ontwerpen naar geautomatiseerd ontwerpen op basis van (geo)data. ERTMS betekent bovendien een enorme sprong vooruit. Als alle Europese landen met één beveiligingssysteem werken, wordt reizen met de trein binnen Europa sneller én duurzamer. Je pakt straks makkelijker de trein naar Milaan dan het vliegtuig.

Vacatures voor het spoor

Hoewel we momenteel nog vooral met ATB werken, is ERTMS onze toekomst. Het nieuwe systeem is een fantastische uitdaging voor excellerende (jonge) professionals – of je nu een civiel ingenieur, elektrotechnisch ingenieur of werktuigkundig ingenieur bent. Ook als je momenteel de minor railtechniek volgt, ben je bij ons perfect op je plek. En om ons werk nu én in de toekomst goed te kunnen doen, hebben we ook nieuwe collega’s nodig met expertise in onder meer industriële automatisering en systems engineering. Nu nog geen enkele ervaring in het spoor? Dat is voor ons geen probleem. Ook met een andere achtergrond, bijvoorbeeld een wiskundige, kun je prima bij ons aan de slag. Je wordt dan intern opgeleid door professionals die hun sporen in het vak verdiend hebben.

Milieubewust reizen makkelijk én toegankelijk houden, dat vind ik belangrijk
Evelien Hegge Junior Technisch Specialist

Werken in de railsector

Op zoek naar een uitdaging in de railsector? Je vindt het bij Movares. Na jouw sollicitatie ga je aan de slag binnen de groep Veilige Infra of de groep Beveiligingsinstallaties. Van welk team jij deel gaat uitmaken, hangt af van jouw keuze voor een vakgebied. Maar één ding is zeker: je werkt aan de veiligheid van het Nederlandse spoorwegnet. Binnen de groep Veilige infra richt je samen met je collega’s het spoor zó in dat treinen snel, maar veilig kunnen rijden. Ook lopen jullie voorop bij de invoering van ERTMS. In de groep Beveiligingsinstallaties begeleid je samen met je collega’s onze opdrachtgevers in de gehele levenscyclus van spoorbeveiligingssystemen. Jullie ontwikkelen oplossingen waardoor reizigers zich veilig kunnen blijven verplaatsen.