Sneller, minder foutgevoelig en leuker voor ontwerpers. Dat zijn de voordelen van datagedreven spoorontwerpen. Door de invoering van ERTMS kunnen we grote stappen maken in het digitaliseringsproces. De introductie van IMX, een datagedreven uitwisselstandaard voor spoorse gegevens, vormt hierin een belangrijke mijlpaal. Movares in nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van deze standaard.

IMX: uitwisselformaat van data

Met IMX maken we een stap van tekeningen naar data. Data wordt opgeslagen volgens een structuur die vastgelegd is onder het model van Informatie Model Spoor (IMSpoor). Met IMX definiëren we objecttypen, kenmerken en de relaties tussen alle spoorobjecten. De objecten worden voorzien van een unieke code, de ProRail Unieke Identificatiecode (PUIC). Vanaf het ontstaan van het object in de ontwerpfase tot en met de sloop van het object identificeert deze code het object.

ERTMS-datamodel

Het European Rail Traffic Management System (ERTMS), een volledig digitaal treinbeveiligingssysteem, maakt het mogelijk om veel meer informatie over het spoor aan de trein te verschaffen dan de conventionele systemen. Daardoor kan het spoor veiliger en effectiever worden gebruikt. Informatie komt niet meer bij de trein door de machinist te laten kijken naar objecten in het spoor, maar via een draadloze verbinding. Daarmee verandert het ontwerpproces aanzienlijk, want alle informatie moet worden bedacht en betrouwbaar worden vastgelegd in een ERTMS-datamodel. Hiervoor hebben we geavanceerde tooling ontwikkeld.

Integraal Spoor Designer (ISD)

Movares heeft haar eigen ontwerpapplicatie ISD opgezet waarmee ontwerpers uitgebreid worden ondersteund met inzichten, overzichten en adviezen. Tevens stelt het de ontwerpers in staat ontwerpslagen geautomatiseerd uit te voeren. Met deze ontwikkelingen helpt Movares ProRail om de mobiliteitsdoelstellingen voor de toekomst te behalen. De ISD is volledig ingericht om geografisch railverkeerstechnische ontwerpen (RVTO’s) te maken op basis van het IMX data uitwisselingsformat van ProRail. Zowel voor conventionele – als ERTMS projecten. Het maakt ons niet uit of een IMX 1.2.4., 2.0.0 of 5.0.0 versie gevraagd wordt, wij kunnen het leveren. De meest complexe projecten ontwerpen we in onze tooling. Denk daarbij aan PHS Amsterdam (conventioneel), maar ook aan een ERTMS project zoals Kijfhoek Belgische grens.