Minder seinstoringen, geluidarm en langere levensduur

Voor de treindetectie worden spoorsecties toegepast die onderling elektrisch geïsoleerd zijn door elektrische scheidingslassen: ES-lassen. Deze elektrisch gescheiden secties zijn nodig om te voorkomen dat treinen met elkaar botsen, maar ook om overwegen te laten sluiten en openen.

In totaal bevat het Nederlandse spoorwegnet ongeveer 50.000 van deze scheidingslassen. De huidige elektrische scheidingslassen hebben echter hun gebreken: ze veroorzaken geluidsoverlast en seinstoringen en tasten de spoorligging aan. Movares ontwikkelde hiervoor een oplossing die door Oskomera wordt geproduceerd: een voorgespannen ES-las.

Video voorgespannen ES-las

Wilt u meer informatie?
U kunt terecht bij dhr. ir. J.A. Bos, tel. +3130265 3591

 Bij bestaande ES-lassen wordt de spoorstaaf onderbroken door een kunststof voegplaatje van ongeveer 6 millimeter. De onderbroken spoorstaven worden bij elkaar gehouden door gelijmde stalen lasplaten en bouten. Omdat de lasplaten veel minder stijf zijn dan de spoorstaaf, ontstaat een soort buigscharnier in het spoor. Gevolg hiervan is dat de voeg beweegt de lijm los scheurt en de las gevoelig wordt voor vervuiling door gemagnetiseerde staaldeeltjes en braamvorming door passerende treinwielen. Om kortsluiting en daarmee seinstoringen te voorkomen, moeten het vuil en de bramen geregeld worden verwijderd en de las na verloop van tijd worden vervangen. Naast het extra onderhoud en kans op storingen heeft de huidige ES-las het nadeel dat de spoorligging wordt aangetast en dat geluidsoverlast ontstaat wanneer een trein de voegen passeert.

De voordelen van een keramische ES-las:

  • Minder seinstoringen. Door hard voegmateriaal wordt kortsluiting voorkomen.
  • Onderhoudsarm. Het voegmateriaal voorkomt braamvorming.
  • Geluidsarm. Ontbreken van discontinu├»teit.
  • Lange levensduur. ES-las hoeft pas na 15 tot 20 jaar vervangen te worden, in plaats van de gemiddelde 9 jaar.
Senior Consultant Infrastructuur en Spoorwegtechiekjelte.bos@movares.nl+316 - 51 09 38 16

Kenmerken van dit project

 
ArchitectJelte Bos
 
Periode2011 - Heden

Wie zijn onze experts?

Senior Consultant Infrastructuur en Spoorwegtechiekjelte.bos@movares.nl+316 - 51 09 38 16

Word jij onze nieuwe collega?