In Barendrecht komt een nieuwe energieneutrale en zelfvoorzienende verkeersleidingspost. De verkeersleiders van de posten in Rotterdam, Den Haag en op Kijfhoek en de incidentenbestrijding (ICB) gaan samen op deze nieuwe locatie werken.

ProRail heeft hiervoor een tender uitgevraagd en studioSK (ontwerpstudio van Movares) heeft het architectonisch ontwerp verzorgd in de tenderteamcombinatie met De Vries en Verburg, Warmtebouw, Unica en Donkergroen. ProRail heeft in de uitvraag een hoge duurzaamheidsambitie uitgesproken. In het ontwerp is daarom ook maximaal ingezet op circulariteit en duurzaamheid waarbij de ruimtelijke beleving centraal staat.

Circulariteit

Met circulariteit als hoofdbeginsel hebben wij een ontwerp gemaakt dat vanaf de basis duurzaam is. Duurzaamheid is daardoor niet slechts iets wat we aan het eind van het ontwerptraject geïntegreerd hebben. Het samenvoegen van de verkeersleidings- en incidentenbestrijdingspost is een complexe logistieke opgave. Het gebouw heeft verschillende gebruikers met een specifiek programma waaraan hoge veiligheids- en beveiligingseisen worden gesteld.

Integraal ontwerp

Het gebouw is vanaf de eerste schets door ons ervaren ontwerp­team integraal ontworpen. Hierdoor vormt het ontwerp zowel in- als extern een volledig functioneel, aantrekkelijk geheel. Er is ontworpen met het oog op de toekomst. Het gebouw is gemakkelijk aan te passen en opnieuw in te delen of te herbestemmen tot woningen of kantoren. Zo is bijvoorbeeld de voertuigenloods uitgevoerd in een dubbele woningbouwhoogte in plaats van de minimaal vereiste hoogte voor deze functie. De constructie is een ruim opgezet, vast raamwerk waarbinnen wanden en geveldelen eenvoudig zijn aan te passen.

Ambitieniveau duurzaamheid en circulariteit

ProRail heeft hoge duurzaamheidsambities en heeft ons uitgedaagd om een duurzaam en circulair gebouw te ontwerpen. Om deze ambities aan te tonen is een GPR score gevraagd van 39,5 waarmee de mate van duurzaamheid en circulariteit meetbaar wordt gemaakt. Om de ruimtelijke kwaliteit te behouden en maximaal te scoren op duurzaamheid en circulariteit zijn de CPG-, GPR- en MPG-berekeningen actief ingezet als ontwerptool. Ten alle tijden van het ontwerpproces waren de effecten van een ingreep op deze eisen zichtbaar. Het resultaat van het constant monitoren van de effecten is een GPR score van 46,3 en een BREAM – 4 sterren excellente score! Bovendien is het gebouw met een hoge energievraag door het 24/7-karakter van de functies, ontworpen als nul-op-de-meter door het toepassen van voldoende PV-panelen.

Prettig en gezond werken

In het gebouw is sterk ingestoken op een prettige en gezonde werkomgeving. Naast het gebruik van circulaire en gezonde materialen zoals hout en groen als natuurlijke luchtververser is ook de visie van ProRail op prettig werken toegepast. Het werkconcept van ProRail is vertaald naar een ruimtelijke indeling. Deze is afgestemd op het type werkzaamheden en de daarbij benodigde ruimte, omgeving en middelen.  

Hoge duurzaamheidsambitie

Ons ontwerp is zeer goed ontvangen, maar helaas zijn we niet de winnende partij; onze duurzaamheidsambities waren te hoog. We zijn trots op het tot in de puntjes uitgewerkte concept en delen graag onze standaard op het gebied van duurzaamheid en circulariteit.

Word jij onze nieuwe collega?