Vier stalen voorspanliggers met elk een eigen fundering zijn aan de brug gekoppeld. Om grondverzakking te voorkomen zijn eerst nieuwe damwanden geplaatst. Vervolgens zijn 270 funderingspalen geboord en gevuld met beton. Op die palen zijn nieuwe, betonnen pijlers gezet die de versterkte en zwaardere brug konden dragen. Uiteindelijk is de brug versterkt met bijna 6 miljoen kilo staal: kleine staalelementen en grote ‘voorspanliggers’.
Vervolgens is de brug opgevijzeld om meer ruimte te maken voor de containerscheepvaart en om de de voorspanning aan te brengen. De vijzeloperatie was een bijzonder kunststukje. Het dek is op 32 punten opgevijzeld. Hiervoor waren drie nachten gereserveerd, waarbij de brug per nacht c.a. 22 cm werd opgevijzeld. Vervolgens konden de nieuwe opleggingen geplaatst worden. Na reparatie van het stalen dek is het asfalt wegdek vervangen door Hoge Sterkte Beton (HSB) met een slijtlaag. Dankzij de ingrijpende operatie is de restlevensduur van de Galecopperbrug verlengd met dertig jaar.

Vraag van de opdrachtgever

CT de Boer was als een van de uitvoerende aannemers verantwoordelijk voor de hele vijzeloperatie en voor het realiseren van de nieuwe opleggingen op het uiteindelijk 70 cm verhoogde niveau. Movares werd gevraagd te ondersteunen bij de engineering en voorbereiding.

Uitgevoerde werkzaamheden

Movares verrichtte de engineering voor de ondersteuning van de nieuwe opleggingen (oplegstoelen) en de advies- en engineeringswerkzaamheden voor de vijzeloperatie, waarbij ook onder andere de zijgeleiding is ontworpen.

Bijzonderheden

Movares was bij meer onderdelen van dit project betrokken:

Fasering

Dankzij een slimme fasering is de vaarweg onder de Galecopperbrug slechts beperkt gestremd geweest voor de scheepvaart. Dit gebeurde in combinatie met de vervanging van de Loenerslootsebrug, een van de zogenoemde KARGO bruggen

Samenwerking

Dit bijzondere project was een samenspel van gespecialiseerde aannemers die werkten onder de noemer Galecom. De Combinatie Galecom bestond uit de VolkerWessels-bedrijven Vialis, KWS Infra, van Hattum en Blankevoort en Smits Neuchatel, alsmede de bedrijven BKB, Mercon, Hollandia en CT de Boer.

Kenmerken van dit project

 
LocatieRijksweg A12 t.h.v. Utrecht – grens Nieuwegein
 
Periode2013 - 2015
KlantCT deBoer (opdrachtgever voor het totale project was Rijkswaterstaat)

Wie zijn onze experts?


Word jij onze nieuwe collega?