Spoorbeveiliging is duur en wordt steeds duurder. Door standaard COTS-componenten (‘commercial of the shelf’) en open processen te gebruiken is het mogelijk om lagere lifecyclekosten te realiseren. Movares ontwikkelde met ProRail onder de projectnaam Venti het SIL4-beveiligingssysteem PLC interlocking, inclusief safety case, en voerde een pilot uit in Santpoort Noord. Na een testperiode van een halfjaar is eind 2012 PLC interlocking vrijgegeven voor generiek gebruik op het hoofdrailnet in Nederland.

Manager SysteemIntegratie, Systems Engineering en Industriële Automatiseringmichiel.blaauboer@movares.nl+316 - 57 55 04 11

Vraag van de opdrachtgever

Het projectdoel: ontwerp een nieuw beveiligingssysteem op basis van COTS-componenten met dezelfde functies en veiligheidsniveau als bestaande, vrijgegeven beveiligingssystemen.

Uitgevoerde werkzaamheden

Ontwikkeling van het nieuwe systeem inclusief safety case en uitvoeren van een pilot.

Samenwerking

Het beveiligingssysteem is samen met de opdrachtgever ontwikkeld. ProRail was zeer tevreden over de samenwerking, PLC interlocking is eerder dan gepland vrijgegeven.

Innovatie een van onze pijlers

Nieuwe ontwikkeling op basis van COTS-componenten om de lifecyclekosten te optimaliseren.

Kenmerken van dit project

 
LocatieSantpoort Noord
 
Periode2009 - 2012
KlantProRail

Wie zijn onze experts?

Manager SysteemIntegratie, Systems Engineering en Industriële Automatiseringmichiel.blaauboer@movares.nl+316 - 57 55 04 11
Adviseur/applicatiebeheerder Railverkeerssystemenrene.kwee@movares.nl+316 - 57 55 05 13
Adviseur Railveiligheid en veiligheidsmanagerandre.seegers@movares.nl+316 - 51 30 32 55

Word jij onze nieuwe collega?