In de loop van de tijd zijn er verschillende treinbeheersingssystemen ontwikkeld en ingezet. In de keten van het Procesleidingsysteem naar de beveiligingssystemen worden de verschillende systemen nu vervangen door het platform ASTRIS. Daarnaast wordt door de invoering van ASTRIS het proces voor het instellen van rijwegen en het bedienen van de infrastuctuur nog veiliger, omdat er extra beveiligingsfuncties in ASTRIS gebouwd zijn ter ondersteuning van de treindienstleiders.

Vraag van de opdrachtgever

Aan Movares is gevraagd of zij het safety management uit wilde voeren. Ook is gevraagd om het traject tot de indienststelling te begeleiden.

Uitgevoerde werkzaamheden

Bij de uitvoering van het safety management is afgestemd met betrokken partijen. Ook is een generieke safety case van ASTRIS opgesteld. In deze safety case is aangetoond dat ASTRIS aan SIL-1 normen voldoet. Voor elke applicatie wordt er vervolgens een specifieke safety case opgesteld. Alle safety cases worden door een ISA beoordeeld.

Om ASTRIS in dienst te laten stellen is aangetoond dat ASTRIS een veilig systeem is. Dit is onder andere aangetoond door de uitvoering van verschillende testen. De resultaten van deze testen zijn opgenomen in de safety case van ASTRIS.

Movares heeft bij de invoering van ASTRIS het safety management uitgevoerd en daarbij het traject begeleid om de indienststellingsvergunning van ILT te ontvangen.

Kenmerken van dit project

 
LocatieUtrecht
 
Periode2010 - Heden
KlantProRail

Wie zijn onze experts?


Word jij onze nieuwe collega?