Ons project

Trillingsonderzoek woningbouw Cartesiusdriehoek

Woningbouw op heel korte afstand van het spoor is niet standaard, maar zal wel vaker worden gedaan doordat de ruimte steeds schaarser wordt. Zo ook op een perceel van de Cartesiusdriehoek in Utrecht. Dit gebied ligt dicht langs de spoorlijn Amsterdam-Utrecht. Keystone Vastgoed B.V. heeft ons gevraagd het trillingsniveau te berekenen en verschillende maatregelen te analyseren om binnen de normen te blijven.

Dynamisch rekenmodel

Projectontwikkelaar Keystone Vastgoed B.V. moest kunnen aantonen dat de trillingen in de toekomstige gebouwen voldoen aan de zogenoemde SBR-B richtlijn om een omgevingsvergunning te verkrijgen. Wij hebben een quickscan gedaan, een grove analyse van de mogelijke trillinghinder. Hieruit bleek dat een vervolganalyse nodig was. Op basis van het constructief ontwerp van de projectontwikkelaar hebben we een gedetailleerd model gemaakt van zes bouwblokken en met sensoren metingen gedaan ter plekke. De meetresultaten vanaf de bron – de treinen– tot het verloop van de trillingen door de grond en uiteindelijk naar de gebouwen, hebben we verwerkt in een eindige elementen model (FEM), een dynamisch rekenmodel.

Maatregelen

Zonder extra maatregelen bleek het onmogelijk aan de SBR-B richtlijn te voldoen. In het FEM-model hebben we allerlei varianten van trillingsreducerende maatregelen aangebracht en doorgerekend. Samen met Keystone Vastgoed B.V en gemeente Utrecht hebben we intensief overleg gevoerd over de nodige maatregelen en welke risico’s toelaatbaar zouden zijn bij overschrijding van de norm.

Tijdens de bouwfase stelde de aannemer voor een zgn. jet-grout-wand te plaatsen om de trillinghinder te minimaliseren. Een oplossing die wij al hadden doorgerekend, maar die als puur gebouwgerelateerde maatregel te duur was. Na berekeningen van de aannemer, firma Huisman, bleek deze maatregel niet duurder te zijn op het totaal aan bouwwerkzaamheden. De wand biedt namelijk voordelen tijdens de bouwfase bij graafwerkzaamheden, bij het intrillen van de palen en het beschermt de naastliggende monumenten.

Samenwerking

Samen zijn we opnieuw gaan om tafel gegaan, Keystone Vastgoed B.V., ingenieursbureau Huisman Traject BV te Breukelen en Movares. Wij hebben de FEM-modellen aangepast op basis van de gegevens van het aannemersbedrijf en conform de eindsituatie. Door onze gezamenlijke expertise kwamen we tot de conclusie dat de duurdere maatregel de beste optie bleek, en uiteindelijk niet eens duurder was op het totaal aan bouwwerkzaamheden.

LocatieCartesiusdriehoek in Utrecht
Periode2018 - 2020
KlantKeystone Vastgoed B.V.

Geluid en trillingen

De ruimte in Nederland is beperkt en omwonenden ondervinden daardoor al gauw hinder van een weg, spoorlijn of bouwproject. Movares heeft een team van ervaren...
Lees verder

Trillingen

Vanwege de groeiende bevolking en de beperkte ruimte in stedelijke gebieden worden trillingsonderzoeken steeds belangrijker. Trillingen kunnen namelijk invloed hebben op mensen en op gebouwen….

Lees verder

Bouwen in de spoorzone: aantrekkelijk en complex tegelijk

Spoorzones zijn onherkenbaar aan het veranderen. Waren het lange tijd plekken waar je niet graag verbleef, tegenwoordig zijn ze ‘the place to build’. Door de...
Lees verder

Word jij onze nieuwe collega?

X