De spoorlijn tussen Schiedam en Hoek van Holland wordt omgebouwd naar een lijn die geschikt is voor metrovoertuigen. In Schiedam wordt de lijn gekoppeld aan het Rotterdamse metronet. Verder worden er diverse nieuwe stations gerealiseerd en wordt de lijn verlengd in Hoek van Holland.

Voor de MER en de bestemmingsplannen heeft Movares een onderzoek uitgevoerd naar trillingshinder en hinder door laagfrequent geluid. De uitkomsten hiervan zijn te gebruiken voor een variantenafweging. Met valproeven, trillingsmetingen en modelberekeningen is voor elke woning de trillings- en laagfrequent geluidsituatie vastgesteld, zowel in de huidige als de beoogde situatie. De gegevens zijn gebruikt om vast te stellen in welke woningen mogelijk een overschrijding van de richtlijnen optreedt is en maatregelen nodig zijn.

Vraag van de opdrachtgever

Uitvoeren van een onderzoek naar trillingshinder en laagfrequent geluidhinder voor MER en bestemmingsplannen Hoekse Lijn.

Uitgevoerde werkzaamheden

Uitvoeren van valproeven en maaiveldmetingen, maken van modelberekeningen met het rekenmodel VibraDyna om trillingsschade, trillingshinder en laagfrequent geluidhinder in ombouw- en exploitatiefase vast te stellen, metingen in woningen, ontwerpen van maatregelen.

Samenwerking

Ingenieursbureau Gemeente Rotterdam

Kenmerken van dit project

 
LocatieRotterdam
 
Periode2014 - Heden
KlantProjectbureau Hoekse Lijn

Wie zijn onze experts?

Consultant Dynamica en Modelleringherke.stuit@movares.nl+316 - 51 13 90 45

Word jij onze nieuwe collega?

Onze diensten