Tram 22 is sinds de feestelijke opening op 14 december de belangrijkste schakel in de bereikbaarheid van Utrecht Science Park. Movares is vanaf het allereerste begin in 2006 nauw betrokken bij het ontwerp en de inpassing van deze light raillijn. Het was een complex project, met veel politieke uitdagingen en inpassingsvraagstukken. Het resultaat mag er zijn: een comfortabele en snelle verbinding die stedelijke meerwaarde biedt.

Stedelijke meerwaarde tramlijn

Want stedelijke meerwaarde biedt Tram 22 zeker. Niet alleen voor de reizigers, ook voor de omwonenden en de stad Utrecht in haar geheel. De tramlijn is een oplossing voor de overvolle bussen richting Utrecht Science Park. Rond de lijn en in de omgeving van de haltes is veel aandacht besteed aan groenvoorziening. Tussen de Koningsweg en het Science Park ligt de trambaan in het gras, wat voor het Utrechtse tramnet nieuw is en het groene karakter van het OV versterkt.

Nut en noodzaak

Universiteit Utrecht breidt uit net als Hogeschool Utrecht en het Prinses Máxima Centrum is niet zolang geleden geopend. Ook komen er nieuwe instellingen op Utrecht Science Park zoals het RIVM. Het aantal studenten, werknemers en bezoekers groeit de komende jaren met 25%. Concreet betekent dit dat er volgend jaar dagelijks al meer dan 34.000 reizigers met tram 22 gaan. Elke zes minuten kunnen reizigers nu de tram nemen en deze frequentie wordt de komende jaren opgevoerd tot elke 3,75 minuten een tram. De rit vanaf halte Utrecht Centraal Centrumzijde tot de eindhalte P+R Science Park duurt nu nog ongeveer 19 minuten. Bedoeling is dat dit komend jaar 18 of zelfs 17 minuten wordt.

Inpassing en draagvlak

Bij de inpassing in de stedelijke omgeving waren veel partijen betrokken. De nieuwbouw van de OV Terminal Utrecht Centraal liep parallel aan het ontwerp en de inpassing van de tramlijn. Steven Jansen, senior adviseur Mobiliteit en Ruimte bij Movares, was lange tijd raakvlakmanager voor de projectorganisatie Uithoflijn. ‘Het was echt puzzelen: moet de tram via de centrum-of Jaarbeurszijde van het station, past de tramlijn in de krappe ruimte, hoe maken we de overstap op trein en bus zo logisch mogelijk en wat is er verder nodig om de tramlijn goed ingepast te krijgen? En vooral, hoe komen we tot oplossingen die voldoende draagvlak krijgen? Geweldig dat het gelukt is, dat we er met elkaar in geslaagd zijn.’

Route

Tram 22 doet de volgende haltes aan: Utrecht Centraal Centrumzijde, Vaartsche Rijn, Galgenwaard, De Kromme Rijn, Padualaan, Heidelberglaan, UMC Utrecht, WKZ/Máxima en P+R Science Park.

Poort naar de binnenstad

Aan de rand van de historische binnenstad is een compleet nieuwe stationsomgeving gerealiseerd, met centraal daarin station Utrecht Vaartsche Rijn, boven het water van de Vaartsche Rijn. Dit is de nieuwe poort naar de binnenstad én naar de Utrecht Science Park. Reizigers vanuit het zuiden en het noorden kunnen hier vanuit de sprinters overstappen en daarmee het drukke Utrecht Centraal mijden.

Het ontwerp is van architecten Paul van der Ree en Edwin Megens, studioSK, Movares.

Halte Vaartsche Rijn

In het duurzame ontwerp voor het stationsgebied is door dubbel grondgebruik circa 8000 vierkante meter aan functies op straatniveau gerealiseerd. Het is een levendig stuk stad geworden, met een trein en tram op het dak. Een levendige en hoogwaardige entree naar de stad, met winkels, bewonersruimten, een parkeergarage met 200 plaatsen en een bewaakte fietsenstalling. Daarboven en over het water van de Vaartsche Rijn ligt het NS-treinstation, met de geïntegreerde halte voor Tram 22. Ter hoogte van het water van de Vaartsche Rijn is de smalle onderdoorgang vervangen door een ruime passage waarin het water en de beide kades doorlopen. Voor voetgangers, fietsers en pleziervaart is een prettige verbinding ontstaan tussen de centrumzijde en de wijk Hoograven.

P+R Science Park

Aan de oostkant van de stad vlakbij de kruising van de A28 en de A27 hebben architecten Paul van der Ree en Edwin Megens van studioSK, Movares samen met KCAP de P+R-locatie ontworpen, de laatste halte van Tram 22. Dit transferium is negen verdiepingen hoog. Op maaiveld zijn de bushalte, het tramperron, de fietsenstalling en commerciële ruimtes gerealiseerd. Hierboven bevinden zich 2000 parkeerplaatsen. Een dubbele spiraal ontsluit de parkeerplaatsen: 1450 voor de automobilisten die in het Utrecht Science park werken of studeren en ruim 500 plaatsen voor mensen die naar het Utrechtse centrum willen reizen met de bus of tram. Bijzonder is ook de klimwand aan de zuidgevel van het gebouw voor sportcentrum Olympos en de Utrechtse klimvereniging USAC. Ook dat brengt mensen bij elkaar en versterkt de sociale veiligheid.

Onderstations

De elektrische voeding van de bovenleiding van Tram 22 wordt verzorgd door vijf onderstations. In het Stationsgebied en bij de Bleekstraat zijn de onderstations ingebouwd in andere gebouwen onder en naast het spoor. Bij de Koningsweg, Sorbonnelaan en de Universiteitsweg zijn er aparte en bijzonder vormgegeven gebouwen gerealiseerd. Deze zijn ontworpen door Tjerk van de Lune, architect bij studioSK, Movares.

Werkzaamheden Movares

  • Opstellen variantenstudies voor tracé-alternatieven
  • Opstellen integrale voorlopige en definitieve ontwerpen van onder meer de stationsomgeving van Utrecht Centraal, station Vaartsche Rijn en P+R de Uithof
  • Bijdragen leveren aan realisatiecontracten
  • Opstellen inrichtingsplannen voor naastgelegen begraafplaatsen (Rijksmonumenten)
  • Opstellen inrichtingsplannen voor naastgelegen straten in participatie met omwonenden
  • Opstellen bomenplan
  • Toetsen uitvoeringsontwerpen van aannemers
  • Afstemmen ontwerpen met raakvlakprojecten
  • Opstellen presentatiemateriaal in 2D en 3D
  • Beantwoorden van back-office vragen voor de opdrachtgever