Voor de landtunnel A2 Leidsche Rijn is in opdracht van Rijkswaterstaat een simulator gemaakt voor de opleiding van wegverkeersleiders, specifiek gericht op het bedienen van de Tunnel Technische Installaties.
Vraag van de opdrachtgever
Rijkswaterstaat zet simulatoren in voor de opleiding van wegverkeersleiders. Movares is gevraagd een trainingssimulator te bouwen voor het project landtunnel A2 Leidsche Rijn. De simulator is inmiddels succesvol ingezet bij de trainingen.
De MMI in de simulator is een replica van de daadwerkelijke interface en stelt de operator in staat de in het scenario beschreven systemen aan te sturen.
Uitgevoerde werkzaamheden
Voor aansturen van de Tunneltechnische Installaties (TTI) is de werkplek van de operator virtueel nagebouwd. De wegverkeersleider kan in deze virtuele werkplek de telefoon, de intercom, de camerabesturing , en de beschikbare mens machine interfaces (MMI) bedienen.
Ook de tunnel is volledig in 3D uitgewerkt. Vanuit de virtuele werkplek kan de tunnel worden afgesloten en kunnen afsluitbomen, hulppostkasten en vluchtdeuren worden aangestuurd. Ook het openen of sluiten van beweegbare barriers in de vorm van VEVA’s of CADO’s is mogelijk binnen de simulator.
Voor het trainen van incidenten in de tunnel zijn vooraf specifieke scenario’s uitgewerkt. Deze scenario’s variëren van het instellen van onderhoudsmaatregelen tot het reageren op een brandende oplegger met gevaarlijke stoffen.
Via telefoon en intercom worden handelingen omtrent de communicatie met de hulpdiensten verwacht van de wegverkeersleider. In de virtuele omgeving zijn de activiteiten van de ingeschakelde hulpdiensten te volgen via het CCTV systeem.
Ook de aansturing van de camera’s in de tunnel kan via de MMI worden uitgevoerd. In de tunnel zijn virtuele camera’s geplaatst met dezelfde specificaties als die in de echte tunnel. Hiermee wordt de operator tijdens de training in staat gesteld de camera’s te bedienen en heeft hij via de videowall zicht op de situatie in de tunnel.
Met de simulator raakt de cursist vertrouwt met de bediening van de installaties in niet-alledaagse situaties en kan het trainen van een calamiteit virtueel worden uitgevoerd in een gecontroleerde omgeving.
Bijzonderheden
De simulator is voorzien van een uniek dynamisch verkeersmodel. Hierdoor reageert het verkeer direct op de maatregelen die in de tunnel worden genomen.
Het simulator kan direct worden gekoppeld aan de camerasimulator. Met deze separate simulator kunnen cameraplannen worden ontwikkeld en getoetst.
Samenwerking
De ontwikkeling van de simulator is uitgevoerd in nauwe samenwerking met Cofely Energy en Infra te Heinenoord. Binnen het traject Landtunnel A2 was Cofely o.a. verantwoordelijk voor de ontwikkeling en implementatie van de Tunnel Technische Installaties.
Innovatie een van onze pijlers
Movares Visuals heeft al 20 jaar ervaring met 3D visualiseren en simuleren. Hierbij maakt zij gebruik van instrumenten en technieken die in de huidige gaming industrie worden ingezet. Door het samensmelten van ingenieurswerk met gamedevelopment is Movares in staat unieke en doordachte producten te realiseren.
Locatie | Utrecht |
---|---|
Periode | 2011 - 2011 |
Klant | Rijkswaterstaat |
De afdeling Visuals van Movares ondersteunt u met maatwerkoplossingen bij onderzoek, toetsing of het creëren van draagvlak door middel van visualisatie en simulatie.