De Suurhoffbrug in de A15 is de toegangspoort tot de Maasvlakte. Door de toename van het verkeer is de brug aan renovatie toe. Om de bestaande Suurhoffbrug te ontlasten komt er een nieuwe, tijdelijke oeververbinding. Zo kan de bestaande brug worden gerenoveerd om de levensduur van de brug te verlengen.

In opdracht van Hollandia Infra BV hebben wij het definitief ontwerp gemaakt inclusief de detaillering van de stalen boogbrug met een overspanning van 198 meter. Hieronder vallen diverse berekeningen van de sterkte, (boog)stabiliteit, vermoeiingslevensduur en verbindingen. Ondanks dat het een ‘tijdelijke’ brug betreft, voldoet deze aan alle nieuwe normen voor een levensduur van 100 jaar. We hebben het ontwerp volledig in 3D gemaakt, zodat Hollandia de verdere uitwerkingen tot werkplaatstekeningen zo efficiënt mogelijk kan uitvoeren. Op basis hiervan kan Hollandia de brug bouwen voor opdrachtgever Rijkswaterstaat.

Duurzaam

De technische levensduur van de tijdelijke brug is 100 jaar. Deze brug zal weer ingezet worden op een nieuwe locatie, zodra de beoogde compleet nieuwe oeververbinding van de A15 over het Hartelkanaal gereed is

Samenwerking

In dit project werken wij binnen aannemersconsortium STIPT. Dit is een combinatie van Dura Vermeer, BESIX, Mobilis en Hollandia.