De brug over de Maas bij Ravenstein ligt in de spoorlijn Nijmegen – Den Bosch. Dit grotendeels dubbelsporige traject kruist de Maas bij Ravenstein door middel van een enkelsporige overbrugging. De brug werd tijdens zijn renovatie voorzien van het dektype volgens het Stille Brug concept.De brug over de Maas bij Ravenstein werd in 1875 met Engels kapitaal voor de Zuid-ooster Spoonrueg-Maatschappij gebouwd, en bestond destijds uit vier grote bruggen, ieder met een overspanning van circa 62 m en twee aanbruggen van circa 42 m. De welijzeren bruggen waren van het type tweevoudig vakwerk met rechte randen. In 1937 werd de bovenbouw van de overbrugging vervangen door stalen bruggen: vier verstijfde staafbogen en een volwandige brug over twee openingen. In 1940 en 1943 werd de overbrugging door oorlogshandelingen vernield. In 1948 volgde het definitieve herstel.

 

Elk brugdeel bestaat uit twee zware hoofdliggers al dan niet voorzien van bogen. Tussen deze hoofdliggers zijn dwarsdragers aangebracht waartussen weer langsliggers zijn bevestigd. Op deze langsliggers is de bovenbouwconstructie aangebracht. Zoals destijds gebruikelijk zijn de stalen componenten van de brug met klinknagels aan elkaar bevestigd.

 

De bestaande spoorconstructie van spoorstaven op houten dwarsliggers is vervangen door een stalen gootconstructie waarin de spoorstaven liggen. De ruimte tussen de wanden van de goot en de spoorstaaf is opgevuld met een gietmassa. De goten zijn met voorspan-injectiebouten boven op de langsliggers bevestigd en gaan daardoor ook samenwerken met de langsliggers.

Kenmerken van dit project

 
LocatieRavenstein, Noord-Brabant
 
Periode2009 - Heden
KlantProRail

Wie zijn onze experts?

Consultant Dynamica en Modelleringherke.stuit@movares.nl+316 - 51 13 90 45

Word jij onze nieuwe collega?

Onze diensten