Movares voerde hiervoor een verkennend onderzoek uit en hebben hiervoor vier varianten op een rij gezet met bijbehorende schetsontwerpen. Movares werkte daarbij nauw samen met opdrachtgever gemeente Soest, ProRail en de provincie Utrecht. De laatste twee hebben als respectievelijk spoor- en wegbeheerder de varianten op haalbaarheid getoetst.

Vraag van de opdrachtgever

‘De verkeerssituatie bij Soest-Zuid is niet optimaal’, zegt Erik Landman, gemeentelijk projectleider stationsontwikkeling. ‘Er ontstaan vaak files als de overwegbomen zijn gesloten. En de afwikkeling van het openbaar vervoer kan veel beter.’ In het regionale investeringsprogramma Verder is tien miljoen euro gereserveerd voor het aanpakken van de problemen rond Soest-Zuid. Maar hoe kunnen die het beste worden besteed?

Bijzonderheden

De opdrachtgever is zeer te spreken over de door Movares gehanteerde bouwstenenmethode tijdens het onderzoek. ‘Je gaat daarbij eerst terug naar af en kijkt naar de routing van de verschillende verkeersdeelnemers. Wat zijn de meest logische routes voor fietsers, voetgangers, bussen en auto’s? Op basis daarvan heeft Movares schetsontwerpen gemaakt, waarna ook de effecten en kosten van de varianten in kaart zijn gebracht.
Voor meer informatie: Arjan van Essen, Movares

Kenmerken van dit project

 
LocatieSoest
 
Periode2012 - 2012
KlantGemeente Soest

Word jij onze nieuwe collega?