Voor het gebruik van een station is het van belang, dat de (ruimte-)akoestiek geschikt is voor het goed functioneren ervan. Dit is het geval, wanneer omroepberichten goed verstaanbaar zijn, gebruikers onderling goed kunnen communiceren en de ruimte of omgeving voldoet aan het akoestisch verwachtingspatroon.

Uitgevoerde werkzaamheden

Omroep op perrons en in stations wordt ontwerp aan de hand van ProRail ontwerpvoorschriften (OVS)  en richtlijnen (RLN). In situaties die afwijken van de daarin gedefinieerde situaties is detailonderzoek vereist om aan te tonen dat de omroep evengoed aan de eisen kan voldoen. Dit was het geval in utrecht waar de inbouwluidsprekers in de nieuw ontworpen perronoverkappingen op een stramien geplaatst werden dat afwijkt van de standaard. Movares heeft met behulp van Catt Acoustic software in de ontwerpfase de verstaanbaarheid van de omroep berekend en aangetoond dat ook met dat afwijkende ontwerp aan de eisen voldaan kan worden. Dankzij dergelijke simulatie ontstaat meer architecturale vrijheid met behoud van de vereist kwaliteit van omroep.

 

Ook voor de stationhal (de traverse) zijn simulaties gedaan. De ruimte heeft een gebogen plafond en bevat vele objecten op de vloer zoals commerciële ruimten, informatieborden en overige stationsoutillage. Om hier goede omroep te realiseren is gebruikt gemaakt van de modernste technieken. Behalve de invoering van IROS wordt gebruik gemaakt van de AXYS® Intellivox zuilen van Duran Audio. Hiermee kan omroep verstaanbaar zijn daar waar de reiziger zich bevindt zonder dat reflecties (nagalm) in de ruimte verstorend zijn. Omroep is namelijk het beste als er veel direct geluid bij de reizigers komt, een bolvormiger uitstralingspatroon geeft aan dat meer geluid in andere richtingen uitgezonden wordt zodat reflecties via wanden of plafond er langer over doen om bij een toehoorder te komen. Reflecties die in de tijd later dan 50 milliseconden na het vroegste signaal aankomen verstoren de spraakverstaanbaarheid.

Polaire weergave Duran Intellivox (links) versus traditionele zuil (rechts)

Bijzonderheden

Movares heeft in samenwerking met architect en Duran Audio een ontwerp voor de omroep gemaakt dat tot een goede spraakverstaanbaarheid zal leiden. Er zijn 3D draadmodellen opgeteld waarin de ruimte met de relevante reflecterende objecten zijn opgenomen en de zuilen met alle instelparameters zoals positie, draairichting, (spectraal) geluidsniveau en tijdvertragingsparameters. De zuilen worden in de praktijk met dezelfde gegevens ingesteld als waarmee de simulates uitgevoerd zijn.

Contactpersoon: Stefan Voeten

Innovatie een van onze pijlers

Op station Utrecht zal voor de omroep gebruik gemaakt worden van de modernste technieken, een onderdeel hiervan is IROS oftewel het Intelligent Reizigers Omroep Systeem. Hierbij wordt de omroep afhankelijk gemaakt van het omgevingsgeluid, deze wordt actief gemeten zodat berichten op een zo comfortabel mogelijk niveau meegeregeld worden. Als er veel geluid is klinken berichten luider dan wanneer het relatief rustig is. Bij te hoge niveaus zoals bij het binnenrijden of vertrekken van treinen moet het systeem wachten met het bericht en later het bericht herhalen als dat kan.

Kenmerken van dit project

 
LocatieUtrecht
ArchitectBenthem Crouwel Architekten
 
Periode2005 - 2011
KlantProRail

Wie zijn onze experts?


Word jij onze nieuwe collega?