NS Reizigers wil nieuw materieel inzetten, de FLIRT3. Een van de bijzondere kenmerken van dit materieel is de aanzetkarakteristiek. De trein trekt namelijk snel op. Het is nu nog niet bekend of de trein ‘te snel’ optrekt. Dit zou in bepaalde situaties kunnen betekenen dat een overweg nog niet voldoende gesloten is, of dat niet kan worden voldaan aan de wettelijke eis voor het sluiten van de overweg.

Vraag van de opdrachtgever

NS Reizigers heeft Movares gevraagd te onderzoeken of de mogelijkheid bestaat dat de FLIRT3 zo snel optrekt dat een overweg niet voldoende gesloten is.

Uitgevoerde werkzaamheden

Movares heeft de configuraties van de infrastructuur geïnventariseerd die tot veiligheidsrisico’s kunnen leiden als een overweg niet gesloten of ontruimd is wanneer een trein arriveert. Dit betreft configuraties die voldoen aan de ontwerpvoorschriften van ProRail, maar waar een snellere aanzet tot veiligheidsrisico’s kan leiden. Voorbeelden van mogelijke configuraties waar dit speelt, zijn verkorte aankondigingen, sein-vertragingen en stop-/doorschakelingen bij overwegen en seinplaatsing vlak voor een overweg.

We berekenen voor deze scenario’s welke ontruimingstijd volgens de ontwerpvoorschriften nodig is voor de gevonden configuraties. We onderzoeken hoe lang de trein, met snelle aanzet, erover doet om de overweg te bereiken. Door beide berekeningen te vergelijken, bepalen we of een FLIRT op de overweg arriveert voordat al het wegverkeer de overweg heeft verlaten.

Kenmerken van dit project

 
LocatieUtrecht
 
Periode2016 - 2017
KlantNS Reizigers

Wie zijn onze experts?


Word jij onze nieuwe collega?