Ons project

Realisatie opstelterrein Amsterdam Westhaven

Opstelterrein Westhaven is cruciaal voor alle PHS-projecten. Zonder dit opstelterrein is het onmogelijk de processen af te wikkelen om spoorboekloos te kunnen rijden. De aanleg ervan was complex door de krappe planning en het enorme belang voor de rest van Nederland.

Meer capaciteit voor reizigerstreinen

Rond Amsterdam gaan er meer goederen- en reizigerstreinen rijden. Reden om het opstelterrein in het Westelijk Havengebied uit te breiden met extra ruimte voor 110 reizigerswagons. Wat eerst een zandvlakte met een stuk bos was, is omgebouwd tot een 4 km lang opstelterrein, voorzien van sporen, wissels – de meeste voorzien van wisselverwarming -, nieuwe bovenleidingsportalen, een relaishuis en onderstation.

Méér treinen tussen Amsterdam en Eindhoven

De uitbreiding van opstelterrein Westhaven is onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer op het traject Amsterdam-Eindhoven. Binnen dit programma werkt ProRail samen met vervoerders aan méér reizigerstreinen op drukke trajecten.

Nauwe samenwerking

We zijn vanaf 2017 nauw betrokken geweest. In opdracht van ProRail hebben we het ontwerp gemaakt, de contractering verzorgd en de realisatie begeleid. VolkerRail voert voor het project de gehele bovenbouw uit, van de aanleg van de nieuwe spoorinfra  tot en met de treinbeveiliging en voorzieningen die het opstelterrein van elektriciteit voorzien. In de uitvoeringsfase hebben we nauw samen gewerkt met ProRail, VolkerRail en collega ingenieursbureau Sweco om de planning te halen.

Veel spoorse disciplines van Movares aan het werk

De omvang, de strakke planning en het belang ervan voor de rest van Nederland maakt het een bijzonder project. Bij realiseren van het opstelterrein hebben veel disciplines van Movares een bijdrage geleverd, denk aan kabels en leidingen, baan- en spoorwegbouw, tractie en energie, bovenleiding, kunstwerken, seinwezen, treinbeveiliging en veiligheid.

Duurzaam ontwerpen

Er is veel aandacht besteed aan duurzaamheid. Van de gekapte bomen zijn tafels gemaakt, de overige bomen worden terug geplaatst en vormen een houtwal voor dieren en insecten. Wissels die eerder bij het station Eindhoven lagen zijn begonnen aan een tweede leven in Amsterdam. Vervoer per spoor is één van de meest duurzame vormen van mobiliteit. Daarbij willen we als organisatie zelf ook duurzaam ontwerpen. Zo zijn 30 bovenleidingsportalen, spoorstaven en dwarsliggers van het Theemswegtracé in Westhaven hergebruikt.

LocatieWestelijk Havengebied Amsterdam
Periode2017 - 2023
KlantProRail

Baan- en Spoorwegbouw

Hoe krijg ik op deze plek een wisselverbinding in het bestaande spoor ingepast? Welke spoorconstructie kan op deze brug gebruikt worden? Wat is de restlevensduur van dit spoor? Voldoet de spoorligging aan het ontwerp en de voorschriften?

Lees verder

Spoor

Lees verder

Spoorwegbeveiliging

De specialisten van Movares begeleiden de gehele levenscyclus van treinbeveiligingssystemen: van verkennende studies tot het ontwerp, realisatie en onderhoud voor de beveiliging van trein-, tram- en metroverkeer.

Lees verder

Infrastructuur

Hoe vitaal is onze infra? Vitale infrastructuur is dé basis voor een leefbaar en veilig sterk land. De infrastructuur in ons land behoort tot de...
Lees verder
Senior projectmanager/alliantiemanagerkoen.ingels@movares.nl+31 (0)6 - 53 50 58 48

Gerelateerd nieuws & publicaties

X