De spoorlijnen van Den Haag naar Zoetermeer en Rotterdam zijn omgebouwd van Heavy Rail naar Light rail en gekoppeld aan de stedelijke vervoersnetten. In Den Haag is een koppeling gemaakt met het tramnet zodat reizigers van de binnenstad van Den Haag naar Zoetermeer kunnen reizen. In Rotterdam is een koppeling gemaakt met het metronet zodat reizigers vanaf Rotterdam-Zuid een verbinding hebben met Den Haag Centraal. Het succes van deze koppelingen heeft de verwachtingen reeds overtroffen, steeds meer reizigers weten RandstadRail te vinden. Daarom wordt RandstadRail op diverse plaatsen uitgebreid en wordt de capaciteit verhoogd. In Zoetermeer is de lijn verlengd, en in Den Haag krijgt RandstadRail een nieuw eigen eindstation op Den Haag Centraal.

Vraag van de opdrachtgever

  • Het ontwerpen van baan, bovenleiding, spoorbeveiliging en stations.
  • Het uitvoeren van integraal veiligheidsmanagement.
  • Het adviseren van de opdrachtgever bij de aanbesteding en uitrol van de Spoorbeveiliging van RandstadRail.
  • Het uitvoeren van het beheer van de safety cases RandstadRail.

Uitgevoerde werkzaamheden

Bij het ontwerp en de bouw van RandstadRail van 2003 tot 2007 heeft Movares grote delen van het RandstadRail traject ontworpen, het integraal veiligheidsmanagement uitgevoerd, de uitvraag voor de spoorbeveiliging geschreven en de realisatie ervan begeleid.

Voor dat laatste is het benodigde veiligheidsniveau van de beveiliging voor het eerst bepaald met een rekenmodel dat kan terugrekenen van de vereiste veiligheid naar de veiligheid van de diverse beveiligingsfuncties. Zo is per functie bepaald hoe betrouwbaar die moest zijn om de veiligheid te garanderen.
Hiermee is geld bespaard omdat is voorkomen is dat er enorme bedragen zijn uitgegeven aan systemen die meer veiligheid bieden dan nodig.
Deze werkwijze is vervolgens in alle volgende Light Rail projecten toegepast.

Vanaf de ontwerpfase heeft Movares ook safety management uitgevoerd. Zo heeft Movares de safety cases structuur opgebouwd en een aantal safety cases geschreven. Op dit moment is Movares namens de opdrachtgever van een aantal safety cases de houder. Daarnaast voert Movares ook het beheer uit over alle safety cases namens de opdrachtgever.

Movares is sinds 2007 betrokken bij alle uitbreidingen van RandstadRail, voor het integraal veiligheidsmanagement, voor capaciteitsstudies en advies en ontwerp van de spoorbeveiliging, baan en bovenleiding.

Kenmerken van dit project

 
LocatieDen Haag, Zoetermeer, Rotterdam
 
Periode2003 - 2007