Het eerste deel van de RijnGouwelijn project betreft het gedeelte vanaf Gouda Centraal tot en met Alphen aan den Rijn, dat geschikt gemaakt moest worden voor lightrail vervoer. Het project was in een aantal verschillende contracten opgeknipt. Dit onder meer vanwege specifieke projectonderdelen die door gespecialiseerde firma’s moesten worden gerealiseerd, en omdat de civiele onderbouw veel eerder gestart moest worden dan de afbouw van de haltes. Door dit knippen ontstonden een aantal raakvlakken tussen contracten, waaraan in die contracten eisen gesteld moesten worden aan die raakvlakken. Daarnaast waren er een aantal raakvlakken met omgevingspartijen, die eveneens deel uitmaakten van het raakvlakmanagement.
Ten behoeve van het raakvlakmanagement voor RijnGouwe-lijn is bij Movares een Raakvlak Database ontwikkeld, waarmee raakvlakken kunnen worden herkend, geïdentificeerd, en gespecificeerd, waarna het ontwerp aan beide zijden van het raakvlak gevolgd en bewaakt kan worden en de test van het raakvlak gefaciliteerde kan worden.

 

De raakvlakmanager is betrokken bij de opdeling van het project in de diverse contracten en heeft hierover adviezen uitgebracht. Daarnaast heeft hij SMART geformuleerde raakvlakeisen opgesteld als bijdrage aan de contracten voor de RijnGouwelijn. Verderop in het traject heeft hij na contractering overlegd met de aannemer van zo’n contract, en afspraken gemaakt over hoe de gestelde eisen zullen worden ingevuld.

Kenmerken van dit project

 
LocatieGouda tot en met Alphen aan den Rijn
 
KlantProRail namens Provincie Zuid Holland

Wie zijn onze experts?

Senior adviseur/bouwcoördinator Railverkeersystemen arnold.van.bruchem@movares.nl+316 - 53 43 04 88

Word jij onze nieuwe collega?