Inrichten en uitvoering geven aan Coördinatieplatform OV SAAL C
Spoorverdubbeling Amsterdam Riekerpolder en Duivendrecht

Amsterdam wordt steeds drukker, en ook de ontwikkeling van de Zuidas leidt tot meer reizigers. Tegelijk groeit het treinverkeer van en naar het noorden via de Hanzelijn en krijgt Almere er 60.000 nieuwe woningen bij. Het is een uitdaging om rond Almere en Lelystad en vooral in het drukke Amsterdam het spoor klaar te maken voor de toekomst. We doen dat met OV SAAL: Openbaar Vervoer Schiphol – Amsterdam – Almere – Lelystad.

Vraag van de opdrachtgever

Met OV SAAL wordt de ‘noordelijke Randstad’ beter bereikbaar per trein. Tegelijkertijd werkt Rijkswaterstaat in het project SAA aan de bereikbaarheid voor autoverkeer, met een verbreding van de snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere (A9, A10 oost, A1 en A6). Door zorgvuldige afstemming zorgen Rijks­water­staat en ProRail er samen voor dat hinder wordt beperkt en dat de regio ook tijdens de bouwperiode bereikbaar blijft.

Opdrachtgever ProRail was voor het coördinatieplatform op zoek naar een voorzitter om de afstemming tussen partijen in goede banen te leiden.

Uitgevoerde werkzaamheden

Voor wat betreft de afstemming tussen  beide allianties voor treinbeveiliging etc. heeft het CP dit gefaciliteerd (allianties bleven m.i. wel zelf verantwoordelijk). Voor wat betreft de afstemming tussen enerzijds de allianties en anderzijds ProRail was ProRail inderdaad verantwoordelijk (zoals CAB en VPT).

Samenwerking

ProRail, Alliantie Amsterdamse Waltz, Alliantie Amstelspoor

Duurzaamheid hoog in het vaandel

Het werk op het gedeelte Schiphol – Duivendrecht wordt gedaan door twee speciaal gevormde allianties, die optreden als gedelegeerd opdrachtgever en het ontwerp en omgevingsmanagement verzorgen.
LocatieAmsterdam
Periode2012 - 2016
KlantProRail