Elk station op de NoordZuidlijn is voorzien van een eigen identiteit door het toepassen van specifieke kunst. Deze kunst moet ook worden onderhouden. De kunstcontracten (qua onderhoud) zijn afgesloten door dienst Metro en Tram (MET), waarmee MET contracteigenaar is. Om het onderhoud in goed banen te leden zijn zogenaamde productbladen nodig per kunstuiting.

Heldere productbladen

Het gaat om het borgen dat met het productblad volledig helder is hoe het onderhoud (vooral schoonmaak) zonder schade uitgevoerd moet worden en dat bij schades helder is hoe het hersteld kan worden (wat, waar, hoe, bij wie, etc.) en dat de verschillende aandachtspunten en partijen helder zijn.

Beoordeling kunstdossiers

Het bouwproject (samen met de kunstenaar en producerende bedrijven) leverde bij elk kunstdossier een leeswijzer beheer en onderhoud. Hierin zetten zij, naar hun mening, alle noodzakelijke beheer en onderhoudsgegevens die noodzakelijk zijn om het beheer en onderhoud goed uit te kunnen voeren. Deze dossiers zijn van wisselende kwaliteit. Movares beoordeelde de verschillende dossiers en bouwde de dossiers om naar productbladen voor de verschillende kunstuitingen op de stations. De opzet van het productblad moest identiek gehouden aan eerder opgestelde bladen. Afhankelijk van aard en soort kunstwerk werd de diepgang aangepast.

Samenwerking

Indien nodig werkten we samen met de diverse kunstenaars of met de producerende bedrijven: Visser&SmitBouw, Kuijpers Utiliteit, Kloosterboer Decor, en Gemeente Amsterdam, Monumenten en Archeologie, Kunst en Cultuur.

Kenmerken van dit project

 
LocatieAmsterdam
 
Periode2018 - 2018
KlantDienst Metro en Tram

Kennisgebieden