Het vernieuwde station Bilthoven en zijn omgeving is een mooi voorbeeld voor de vele gelijkvloerse kruisingen die op de lijst staan om de komende jaren opgeheven te worden, onder anderen in het kader van het Landelijk Verbeterprogramma Spoorwegovergangen. Het project laat zien hoe het station een meeting-place kan worden met een locale en specifieke karakteristiek – in dit geval een stationslandschap met publieks- en verblijfskwaliteit. De logistieke knoop is ‘ontvlecht’, de fysieke barrière opgeheven en de gemeente een kwalitatief hoogwaardige stedelijke ruimte rijker.

Vraag van de opdrachtgever

Ontwerp voor een fysiek en sociaal veilige stationsomgeving.

Uitgevoerde werkzaamheden

Door studioSK, Movares en BDP Khandekar is een ontwerp gemaakt voor een royale voetgangers- en fietspassage, direct gekoppeld aan het station. De ruimte hiervoor werd vrijgespeeld door het autoverkeer om te leiden via een aparte tunnel onder het spoor. Het woord passage doet eigenlijk geen recht aan het ontwerp; eerder is sprake van een plein, dat als het ware onder het spoor door vloeit en op deze manier de wijken aan weerszijden met elkaar verbindt. Aan één zijde is een doorgaande corten stalen wand geplaatst, die de continue beweging van voetgangers en fietsers benadrukt, de andere kant is uitgevoerd als een parkachtig trappenlandschap (sawa), waarin de opgangen en liften naar de perrons en een overdekte fietsenstalling zijn opgenomen. De brede treden en randen maken het bij uitstek een plek om even te zitten, of het nu is om te wachten op de trein of voor een picknick in de zon.
Naast het ontwerp deed Movares ook de begeleiding van de uitvoering van dit project.

Meer informatie over studioSK

Logo studioSK

Innovatie een van onze pijlers

Het project is een mooi voorbeeld van ‘landscaping the station’, oftewel een stationslandschap.

Kenmerken van dit project

 
LocatieBilthoven
ArchitectPaul van der Ree, studioSK
 
Periode2010 - 2015
KlantProRail i.s.m. de gemeente