Onmisbaar is het ondergrondse netwerk van vele kilometers aan kabels en leidingen in Nederland voor de beschikbaarheid en continuïteit van onze voorzieningen. Onzichtbaar ook, dus moeten aanpassingen hieraan uiterst zorgvuldig en gecoördineerd gebeuren. Om schades door graafwerkzaamheden te voorkomen is het essentieel de exacte locatie en ligging van de kabels en leidingen te weten. En, om deze data regelmatig te updaten. Movares heeft veel ervaring met het converteren van tekening- en databestanden en het in kaart brengen van ondergrondse infra met behulp van de grondradar.

Vraag van de opdrachtgever

ProRail heeft Movares gevraagd diverse tekeningen van de Ondergrondse Infra BBKS (Basis Beheer Kabelschema’s) te reviseren zodat er een betrouwbaarder beeld ontstaat van de ondergrondse infra vóór de start van de werkzaamheden. Eerder gemaakte Kabelschema’s bleken niet goed up-to-date gehouden te zijn, met het risico op schade.

Uitgevoerde werkzaamheden

Met behulp van een innovatieve grondradar hebben we buitenopnames gemaakt tot een wijdreikte van 25 meter van het spoor. Deze informatie hebben we digitaal opgeslagen en op basis van de nieuwe informatie was het mogelijk de verouderde kaarten te reviseren. Op deze manier hebben we de ligging van alle objecten nauwkeurig geactualiseerd en gedigitaliseerd en voorzien van GPS-coördinaten. Parallel aan dit proces zijn de tekening- en databestanden digitaal opgewaardeerd en geconverteerd naar de laatste voorschriften van ProRail.

Samenwerking

In dit project hebben we nauw samengewerkt met BAM.

Innovatie een van onze pijlers

De grondradar die we inzetten is een innovatie van Movares. Deze werkt snel, efficiënt en zonder schade.

Kenmerken van dit project

 
LocatieDit project is landelijk uitgevoerd, verdeeld over drie percelen: Noord-Holland, Zuid-Holland en de rest van Nederland
 
Periode2012 - Heden
KlantProRail

Kennisgebieden


Word jij onze nieuwe collega?