De prefab betonnen platen van de Uni-overweg zijn onderling niet gekoppeld. Daardoor bestaat het gevaar dat de platen gaan wijken, wat risico’s voor het wegverkeer – met name fietsers – oplevert. Het verschuiven van de platen brengt ook veel liggingsonderhoud van de overweg met zich mee. De bestaande opsluiting van de overwegplaten zijn gekoppeld aan de dwarsliggers of aan de spoorstaaf. Bij temperatuuruitzetting bieden de dwarsliggers onvoldoende weerstand om verschuiven tegen te gaan. De (lang gelaste) spoorstaven volgen de uitzetting door temperatuurstijging niet en bieden daardoor ook geen goede basis voor opsluiting van de platen.

De NaspanInrichting voor Overweg Platen, kortweg NIOP, bestaat uit stalen steunen aan weerszijden van de overweg die gekoppeld zijn door een trekstang die onder de platen door loopt. Een verenpakket zorgt voor een constante aandrukkracht van de platen en voorkomt het uiteen drijven van de overweg platen. Toepassing van de NIOP  bespaart op onderhoudskosten en voorkomt gevaarlijke situaties.

De NIOP overwegspanner wordt op de markt gebracht door Kampa BV.
Klik hier voor de leaflet
Klik hier voor het installatie- en onderhoudsvoorschrift

Kenmerken van dit project

 
Locatieheel Nederland
 
Periode2013 - Heden
KlantPCA’s (Spooraannemers)

Wie zijn onze experts?

Senior Consultant Infrastructuur en Spoorwegtechiekjelte.bos@movares.nl+316 - 51 09 38 16

Word jij onze nieuwe collega?