Al sinds 2008 werkt Movares aan het Amsterdamse metronetwerk in opdracht van Metro en Tram. Een van de projecten is ‘Signalling & Control Metro, kortweg ‘contract S&C’. In dit project werkt Movares aan de vervanging van de bestaande beveiliging- en verkeersleidingsystemen van het Amsterdamse metronet en de implementatie van compleet nieuwe systemen op de Noord/Zuidlijn.

Vraag van de opdrachtgever

Metro en Tram heeft Movares gevraagd technische kennis in te brengen bij de aanbesteding, contractering en realisatie van het S&C-contract en het beoordelen van de ontwerpen. Dit gaat om specialistische kennis van systemen die op deze manier nog niet in Nederland bestaan. Dit doet Movares in alle fases – vanaf de voorkant van het project tot de oplevering aan de achterkant.

Uitgevoerde werkzaamheden

Het S&C-contractteam bestaat momenteel uit circa twintig mensen van wie zes Movares-medewerkers. Samen voeren zij alle werkzaamheden uit die nodig zijn voor de vervanging van de bestaande beveiliging- en verkeersleidingsystemen van het Amsterdamse metronet en de implementatie van compleet nieuwe systemen op de Noord/Zuidlijn:

  • Eind 2015 wordt een deel van het bestaande metronet – het deel Amstelveenseweg-Isolatorweg – opgeleverd met CBTC (Communication BasedTrainControl). Dit systeem is te vergelijken met ERTMS level 3. Treindetectie wordt gedaan op basis van autolocalisatie met eurobalises. Communicatie tussen het metro- en het beveiligingssysteem gaat via wifi-signaaloverdracht. Als terugvalsysteem worden assentellers toegepast en vaste seinborden langs de baan. Invoering van dit systeem houdt in dat ook alle voertuigen omgebouwd moeten worden.
  • Ondertussen vorderen de werkzaamheden aan de Noord/Zuidlijn. Na de testfase en het proefbedrijf zal de Noord/Zuidlijn in oktober 2017 in dienst gaan. Voor die tijd moet nog veel gebeuren: de aanleg van het compleet nieuwe netwerksysteem, de invoering van OVCP – met toegangspoortjes, scheidingswanden, service- en vluchtdeuren en kaartautomaten op de nieuwe stations. Ook de invoering van het afstandstuursysteemsysteem CBI (Centraal Besturing Installatie) vergelijkbaar met SCADA (Supervisory Control And Data Acquisition) en stationsystemen als nieuwe camera’s reizigersinformatie en omroepsystemen. Het netwerksysteem CBI en de stationsystemen worden ook op het bestaande net gerealiseerd.

Bijzonderheden

De complexiteit maakt dit project bijzonder: het samenspel tussen het grote nieuwbouwproject en het bestaande metronet, de implementatie van compleet nieuwe systemen die als integraal product moeten worden opgeleverd en dat voor verschillende opdrachtgevende partijen. De uitdaging is om al deze losse onderdelen uiteindelijk binnen de opgestelde fasering op te leveren als één integraal product waarvan we kunnen aangetoond is dat het ‘aantoonbaar veilig’ is.

Zie ook artikel in QS 3 2015: http://magazine.movares.nl/qs-november-2015#!/metro-en-tram

LocatieAmsterdam
Periode2008 - Heden
KlantAmsterdam