Er is een nieuwe 380kV-hoogspanningsverbinding nodig tussen de hoogspanningsstations Diemen, Lelystad en Ens. De capaciteit van de huidige 380kV-hoogspanningsverbinding tussen Diemen en Ens is onvoldoende voor het elektriciteitstransport na 2030. Als voorbereiding op de nieuwe verbinding heeft Movares voor TenneT het deelrapport Techniek opgesteld, als onderdeel van een Integrale Effecten Analyse (IEA).
Energietransitie
De uitbreiding is nodig omdat steeds meer (duurzame) elektriciteit het elektriciteitsnet op komt, onder andere van de windparken op zee en grootschalige zonnevelden op land. Daarnaast neemt door de energietransitie het verbruik van elektriciteit toe door elektrificatie van huishoudens, industrie en auto’s.
Technische uitdagingen
Er vinden zelden zulke omvangrijke uitbreidingen plaats van hoogspanningsverbindingen met dit spanningsniveau. De technische uitdagingen liggen vooral bij het beheersbaar houden van de kosten, door waar mogelijk standaardoplossingen toe te passen. Belangrijk is ook om de impact op de natuur en mens – vaak conflicterende belangen – te minimaliseren.
Technische haalbaarheid
Samen met Tauw/Witteveen+Bos stelt Movares een Integrale Effecten Analyse (IEA) op. Hier worden de verschillende alternatieve tracés beoordeeld op basis van hun impact op de omgeving en de technische haalbaarheid. Movares is verantwoordelijk voor de beoordeling van de technische haalbaarheid.
Samenwerking
In dit project werken we nauw samen met TenneT, Tauw en Witteveen+Bos
Locatie | Diemen, Ens, Lelystad |
---|---|
Periode | 2022 - 2030 |
Klant | TenneT |