De nieuwe, langere metrostellen van de RET paste niet in de bestaande werkplaats op de Kleiweg. Daarnaast zorgt de uitbreiding van de vloot voor o.a. de Hoekse Lijn voor een grotere capaciteit in de werkplaats. Renovatie van het meer dan 100 jaar oude gebouw was praktisch niet mogelijk. Vandaar dat besloten is op dezelfde plek een nieuwe werkplaats te bouwen. Met een veel efficiëntere indeling, waardoor het gebouw de helft kleiner kon worden. Ook wordt randstadrail er nu met een directe aftakking vanaf het metrospoor op aangesloten.

Vraag van de opdrachtgever

Ondersteuning van de opdrachtgever bij de engineering (van voorontwerp naar definitief ontwerp naar het bestek), backoffice bij de uitvoering, safetymanagement en diverse adviezen o.a. op het gebied van geotechniek.

Uitgevoerde werkzaamheden

  • Het maken van het Voorlopig Ontwerp (VO) , het Definitief Ontwerp (DO) en bestek van de spoorbaan & bovenbouw, bovenleiding en spoorbeveiliging. Zowel op het terrein als in het gebouw;
  • Grondonderzoek en geotechnisch advies;
  • Het opstellen van kostenramingen;
  • Opstellen en uitvoeren van Safetymanagement;
  • In samenwerking met opdrachtgever opstellen van contractdocumenten;
  • Het toetsen van aannemersdocumenten / ontwerp;
  • Het begeleiden van de uitvoering.

Bijzonderheden

Om de voertuigen op een efficiënte manier van het tram en metrospoor naar de werkplaats te brengen zal een traversebrug geïnstalleerd worden voor de werkplaats. Deze zorgt voor het zijdelings verplaatsen van metro stellen naar de werkplaats. De voertuigen kunnen dan met een minimover de werkplaats in- en uitgeduwd worden. Wij hebben het PVE opgesteld en ondersteuning geboden bij het afstemmen tussen de gebruikers en de leverancier van de traversebrug.

Kenmerken van dit project

 
LocatieKleiweg 244, Rotterdam
 
Periode2015 - 2018
KlantRET Ingenieursbureau