Op 24 juni 2009 heeft Algemeen Bestuur van het Stadsgewest Haaglanden zonder stemming en met brede waardering de Visie, Lijnennetnota en Materieelnota Netwerk RandstadRail vastgesteld. Zowel AGV-Movares als de afdeling Ruimte hebben daar de afgelopen anderhalf jaar, op zowel technisch vakkundig als op procesmatige vlak, aan meegewerkt.

De Visie bevat de noodzakelijke maatregelen in de periode 2008-2030 om het OV in Haaglanden vlotter, frequenter, betrouwbaarder en aantrekkelijker te maken. Netwerk RandstadRail bouwt voort op het succes van de RandstadRaillijnen 3 en 4.

De Lijnennetnota beschrijft de hoofdstructuur van het OV-netwerk in Haaglanden voor de periode tot 2020, met een doorkijk naar 2030 en 2040.

De Materieelnota beschrijft de te maken keuzes voor de aanschaf van nieuw trammaterieel en de aanpassingen die dit vergt aan de infrastructuur. De nota onderbouwt het voorstel om 40 brede tweerichtingsvoertuigen met lagevloer met een lengte van ca. 33 meter te bestellen, met een optie voor 10 extra.

Hiermee ronden we een proces af, dat sterk inhoudelijk is gestart en gaandeweg steeds bestuurlijker is geworden. Er is nu ruim 500 mln te besteden aan brede trams en infra-aanpassingen, incl. duurzaamheid, veiligheid enz.

Movares is ook betrokken bij het reviewen van de spoorontwerpen. De veiligheidsadviseurs van Movares letten daarbij op de veiligheid van de ontwerpen en of de ontwerpen voldoen aan de eerder opgestelde nota’s van Netwerk RandstadRail.

Bovendien is Movares in het kader van Netwerk RandstadRail namens de Metropoolregio Rotterdam Den Haag betrokken bij de toelating van de nieuwe tramvoertuigen van het type Avenio. Het proces van toelating van de trams vindt plaats met het oog op de invoering van het wet lokaal spoor die per 1 december 2015 geldt. Dit nieuwe type tram rijdt straks op de stadslijnen van Den Haag. Het nieuwe materieel is breder, heeft een lage vloer en is voorzien van de modernste technische systemen.

Adviseur Railveiligheid en veiligheidsmanagerandre.seegers@movares.nl+316 - 51 30 32 55

Kenmerken van dit project

 
LocatieStadsgewest Haaglanden
 
Periode2008 - 2009