Op maandag 22 augustus 2016 werd pal naast station Den Haag Centraal het nieuwe Haags Startstation E-lijn (HSE) geopend. Dit is het nieuwe beginpunt van RandstadRail lijn E naar Rotterdam. Het nieuwe station is direct naast en half boven de sporen van Den Haag Centraal en het busplatform gebouwd. De metro’s van RandstadRail bereiken het station via een lang viaduct. Dit voert RandstadRail tot meer dan twaalf meter boven maaiveld over bestaande wegen en sporen naar het HSE.
Met de ingebruikname van dit nieuwe station voor RandstadRail komen op maaiveld twee perronsporen vrij die hard nodig zijn om de capaciteit van Den Haag Centraal de komende jaren te vergroten. Hierdoor kan onder meer de treindienst naar Leiden en Amsterdam worden uitgebreid.

Het was een hele opgave om in het dichtbebouwde stedelijke gebied rond het station Den Haag Centraal ruimte te vinden voor een nieuw station voor RandstadRail. Uiteindelijk is er daarom gekozen voor een radicale oplossing: een hoog viaduct waarmee de metro’s over alle bestaande infrastructuur worden geleid (sporen, perrons, een stedelijke hoofdweg en een busstation).

Om de impact van het nieuwe station en het hoge viaduct op de omgeving, met name de woonwijk Bezuidenhout-West, zo klein mogelijk te houden is het tracé aangebracht op een zeer slank vormgegeven viaduct. Dit is bereikt door keuze voor een stalen draagconstructie met overspanningen van ongeveer 35 meter tussen de steunpunten. Hierdoor blijft de ruimtelijke impact op maaiveld beperkt en wordt het uitzicht voor omwonenden zo min mogelijk belemmerd.
De grote blikvanger van het station is de overkapping van de perrons, die bestaat uit gebogen glas en staal. Een overdekte looproute in de vorm van een expressieve luifel verbindt het nieuwe startstation met de stationshal van Den Haag Centraal.
Het uiterst slanke stalen viaduct en de vloeiende lijnen van het station zelf zijn het ontwerp van ZJA Zwarts & Jansma Architecten. Met dit ontwerp zijn de adviseurs van Movares en de bouwers van aannemer BAM flink uitgedaagd, en het resultaat van de gezamenlijke inspanning is een bijzonder vormgegeven en hoogwaardig afgewerkt station geworden.

De wethouder van de gemeente Den Haag, Tom de Bruijn, zal samen met de regiodirecteur van ProRail, Cees de Vries, vertegenwoordigers van de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag  en de vervoerders RET en HTM het nieuwe RandstadRailstation ’s ochtends openen. Na de officiële opening werd het nieuwe station in gebruik genomen en konden reizigers voor het eerst het nieuwe station betreden.
Voor het nieuwe station trad ProRail op als opdrachtgever namens de gemeente Den Haag en de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH). Aannemer BAM bouwde het gehele viaduct en station met de toeleidende sporen in minder dan twee jaar. RandstadRail is een samenwerking van de vervoerders HTM en RET.

Senior adviseur Systems Engineeringarjen.boon@movares.nl+316 - 51 09 23 53

Uitgevoerde werkzaamheden

Movares voerde de volgende activiteiten uit:

  • Integraal haalbaarheidsonderzoek, inclusief locatie- en variantenstudies.
  • Opstellen integraal programma van eisen, later uitgewerkt naar SRS en contractstukken voor de realisatiefase
  • Schetsontwerpen spoor, bovenleiding, viaduct, baan en station.
  • Onderzoek en advisering grondmechanica, ecologie en milieu.
  • Voorontwerpen spoor, bovenleiding, spoorbeveiliging, baan en stationsinstallaties, passend binnen het architectonisch ontwerp van het station en het viaduct.
  • Onderzoek naar de haalbaarheid van het slanke viaduct in relatie tot geluid en trillingen.
  • Opstellen van de vraagspecificatie voor het integrale project.
  • Verzorgen van back office en bouwbegeleiding.
  • Beoordelen van alle (ontwerp) documentatie van de aannemer.
  • Het assisteren bij testen en ingebruikname en bij de oplevering.
  • Het uitvoeren van alle afname testen op het gebied van spoorbeveiliging
  • Samenstellen van het opleverdossier.

Samenwerking

ZJA Zwarts & Jansma Architecten
Corsmit Raadgevend Ingenieurs

Innovatie een van onze pijlers

  1. Het stalen kunstwerk is voor een spoorviaduct uiterst slank, met grote overspanningen en minimale afmetingen van de constructie. Dit is mogelijk gemaakt door een niet eerder in Nederland toegepaste opzet van berekening en realisatie.
  2. In de overkapping van het station is koudgebogen glas toegepast.

Kenmerken van dit project

 
LocatieDen Haag
ArchitectZJA Zwarts & Jansma Architecten
 
Periode2009 - 2016
KlantProRail

Wie zijn onze experts?

Senior adviseur Systems Engineeringarjen.boon@movares.nl+316 - 51 09 23 53
Staal-/ conserveringsspecialist en adviseurandre.klarenbeek@movares.nl+316 - 53 95 05 56
Adviseur Railveiligheid en veiligheidsmanagerandre.seegers@movares.nl+316 - 51 30 32 55

Word jij onze nieuwe collega?