Er wordt hard gewerkt aan de bereikbaarheid van Harderwijk. Onder andere door de bouw van een nieuwe onderdoorgang bij het station en een nieuwe fietstunnel. Tegelijkertijd wordt de stationsomgeving ingrijpend vernieuwd.

Vraag van de opdrachtgever

Integraal ontwerp en UAVgc bouwcontract voor station, perronkap en twee onderdoorgangen in Harderwijk.

Uitgevoerde werkzaamheden

In opdracht van de gemeente Harderwijk en ProRail maakt Movares het constructieve ontwerp voor twee onderdoorgangen in de gemeente Harderwijk: een nieuwe auto-/fiets-/voetgangersonderdoorgang in het stationsgebied van Harderwijk: onderdoorgang Westeinde. Onderdoorgang Westeinde is tevens transferruimte en zal het nieuwe stationsgebouw huisvesten.
Naast deze grote onderdoorgang is ook een kleinere fietstunnel ontworpen: Weisteeg.
Tijdens de realisatiefase van het project staat Movares de opdrachtgever bij vanuit de backoffice en zal ontwerpen en documenten van de opdrachtnemer toetsen.

Bijzonderheden

Begin 2014 is gestart met de werkzaamheden voor het ontwerp en het UAVgc contract. Derde kwartaal 2014 is het contract op de markt gezet. Eind 2016 moet de onderdoorgang in gebruik zijn. Het project kent daarmee een zeer korte doorlooptijd.

Tevens is in het ontwerp van de onderdoorgangen rekening gehouden met een mogelijke intensivering van de treindienst van Amersfoort naar Harderwijk. In de toekomst is het hierdoor mogelijk een spoorverbreding door te voeren.

Samenwerking

Vanwege de korte tijdsspanne voor het opstellen van het constructieve ontwerp en het bouwcontract is nauw samengewerkt met gemeente Harderwijk, ProRail, NS en Group A.

(de afbeeldingen van dit project op deze pagina zijn van Group A)

Harderwijk impressie - Group A - Movares

Kenmerken van dit project

 
LocatieHarderwijk
ArchitectGroup A
 
Periode2014 - 2017
KlantGemeente Harderwijk / ProRail

Word jij onze nieuwe collega?