Bij het invoeren van het ‘Programma Hoogfrequent Spoor’ wordt het hoofdspoor bij Amsterdam Westhaven drukker bezet. Er blijven daardoor relatief ‘kleine’ gaten over in de dienstregeling voor goederentreinen om in te takken vanaf het emplacement Westhaven. Door tijdig precieze vertrekinformatie te geven aan de machinist van een goederentrein kan deze op de gewenste tijd vertrekken, zodat de trein ook in een klein gat kan intakken (d.w.z. invoegen). Het belangrijkste beoogde middel is de zogenaamde afteller.
Vraag van de opdrachtgever
De verstrekte vertrekinformatie kan af en toe strijdig zijn met de veilige informatie die via de seinbeelden aan de machinist worden verstrekt. Movares analyseerde de veiligheidsrisico’s die verbonden zijn aan deze mogelijkheid van strijdige informatie.
Uitgevoerde werkzaamheden
Voor het opstellen van de rapportage werd gebruik gemaakt van de ‘Human Reability Assessment’ methode van Kirwan.
Daarnaast werden experimenten uitgevoerd in het RailwayLab om na te gaan op welke wijze machinisten omgaan met extra informatie die de machinisten krijgen bij het ‘rijdend intakken’.
Kenmerken van dit project
Locatie | Utrecht |
---|
Periode | 2015 - 2016 |
---|---|
Klant | ProRail |