Bij het invoeren van het ‘Programma Hoogfrequent Spoor’ wordt het hoofdspoor bij Amsterdam Westhaven drukker bezet. Er blijven daardoor relatief ‘kleine’ gaten over in de dienstregeling voor goederentreinen om in te takken vanaf het emplacement Westhaven. Door tijdig precieze vertrekinformatie te geven aan de machinist van een goederentrein kan deze op de gewenste tijd vertrekken, zodat de trein ook in een klein gat kan intakken (d.w.z. invoegen). Het belangrijkste beoogde middel is de zogenaamde afteller.

Vraag van de opdrachtgever

De verstrekte vertrekinformatie kan af en toe strijdig zijn met de veilige informatie die via de seinbeelden aan de machinist worden verstrekt. Movares analyseert de veiligheidsrisico’s die verbonden zijn aan deze mogelijkheid van strijdige informatie.

Uitgevoerde werkzaamheden

Voor het opstellen van de rapportage wordt gebruik gemaakt van de ‘Human Reability Assessment’ methode van Kirwan.

Daarnaast worden experimenten uitgevoerd in het RailwayLab om na te gaan op welke wijze machinisten omgaan met extra informatie die de machinisten krijgen bij het ‘rijdend intakken’.

Kenmerken van dit project

 
LocatieUtrecht
 
Periode2015 - Heden
KlantProRail

Word jij onze nieuwe collega?