In opdracht van ProRail moest het ontwerp en de bouw van een drie kilometer lang viaduct in de dichtbebouwde omgeving van Amsterdam zonder overlast voor reizigers en omwonenden worden gerealiseerd. Met als doel: vergroting van de capaciteit op het spoorwegnet voor het reizigersvervoer tussen Noord-Holland en de Randstad en een rechtstreekse treinverbinding bieden tussen beide regio’s.

Senior projectmanager/alliantiemanagerkoen.ingels@movares.nl+316 - 53 50 58 48

Uitgevoerde werkzaamheden

Steeds op zoek naar de economisch meest voordelige oplossing, de meest efficiënte bouwmethode en optimale benutting van de beperkte ruimte heeft Movares voor het 2200 meter lange kunstwerkgedeelte van de Hemboog verschillende typen bruggen ontworpen. Afhankelijk van de plaats en de situatie zijn dit enkelsporige of dubbelsporige betonnen plaatbruggen, kokervormige staal-betonbruggen of betonnen trogbruggen.

De Hemboog takt af van de Zaanlijn (Zaandam – Amsterdam Sloterdijk), kruist de Haarlemlijn (Amsterdam Centraal – Haarlem), gaat hoog over het Orlyplein heen, aan de voorkant langs station Amsterdam Sloterdijk en voegt zich vervolgens weer tussen de sporen op de Westtak en de spoorlijn Amsterdam Centraal – Schiphol. Vooral de kruising met de Haarlemse en Zaanse sporen bleek een moeilijk gebied. Daar is nauwelijks ruimte om pijlers te plaatsen en treinen passeren vrijwel continu.

Bijzonderheden

Ondanks de ingrijpende werkzaamheden in dit drukke gebied is de overlast voor omwonenden en reizigers beperkt gebleven. Movares heeft dit bereikt door het toepassen van een nieuwe bouwmethode, het lanceren, en van een nieuwe bouwconstrucietechniek; de staalbetonbrug. Daarnaast is, mede op initiatief van Movares, een groot aantal kleinere buitendienststellingen gebundeld, die nodig waren voor de aanleg van de bovenbouw.

Indrukwekkend kunstwerk

Dankzij de kennis en ervaring van Movares is deze complexe operatie succesvol afgerond. De 3300 meter lange Hemboog is met zijn 2200 meter lange fly-over, die rust op 140 pijlers, een indrukwekkend kunstwerk. Ondanks de diversiteit in constructieve oplossingen zijn de ontwerpers van Movares erin geslaagd een uniform en rustig beeld te geven aan de Hemboog.

De overgangen in de constructie zijn zo vloeiend mogelijk gemaakt zodat het lijkt alsof de Hemboog één lang, doorlopend kunstwerk is. Ook heeft de Hemboog een eigen, herkenbare randafwerking gekregen die zich onderscheidt van de overige sporen in dit gebied; een karakteristiek viaduct.

De Hemboog is mooi vormgegeven én functioneel: reizigers kunnen nu rechtstreeks vanuit Zaandam naar Schiphol, zonder overstap op station Amsterdam Sloterdijk. Bovendien zorgt de Hemboog voor vergroting van de capaciteit op het spoorwegnet in de Randstad. Movares combineert in de Hemboog nieuwe technieken en architectuur in een uniek ontwerp.

Kenmerken van dit project

 
LocatieAmsterdam, Noord-Holland
ArchitectWienke Scheltens
 
Periode2000 - 2004
KlantProRail

Wie zijn onze experts?

Senior projectmanager/alliantiemanagerkoen.ingels@movares.nl+316 - 53 50 58 48

Word jij onze nieuwe collega?