Sociale veiligheid
Dit project is als studie voor NS Poort en ProRail uitgevoerd. Doel is om aan te tonen dat automatisch parkeren een hoogwaardige oplossing met veel toegevoegde waarde biedt voor passagiers van de hoge snelheidslijn. Het betreft hier veelal langparkeerders met duurdere auto’s die niet graag rond stations parkeren. Om de sociale veiligheid rond stations te verbeteren wil men langparkeerders veilige en moderne parkeerfaciliteiten bieden. Om te kunnen concurreren met Schiphol moet de Hoge Snelheidslijn bij elke halte parkeerfaciliteiten bieden die vergelijkbaar zijn met Schiphol P1.

Veilig langparkeren
Achter Rotterdam CS bestaat al een parkeerterrein waar forenzen met een NS abonnement tegen lage tarieven kunnen parkeren. Voor dit terrein is een half verdiepte automatische garage ontworpen. De huidige abonnementhouders kunnen op het dak van deze garage parkeren. Met een bestaande weg omhoog kunnen zij naar het dak rijden. Voor de buurtbewoners is de garage acceptabel gehouden door deze te integreren in het groene spoorweg talud.

De garage heeft een capaciteit voor ongeveer 200 langparkeerders en 80 onbewaakte parkeerplaatsen voor forenzen op het dak. Er zijn 3 inname / afgiftepunten gepland waardoor een haal en brengtijd van ca 1 minuut per auto haalbaar is. Dit is veelal sneller dan de wachttijden op Schiphol P1 en zeker sneller dan P2 en hoger. De automatische garage is niet toegankelijk voor personen en dus inherent veilig. Voor een traditionele parkeergarage was te weinig ruimte en deze zou ook voor de omwonenden onacceptabel hoog worden. Met een exploitatie berekening over een levensduur van 30 jaar heeft Movares aangetoond dat een dergelijke garage in concurrentie met Schiphol P1 winstgevend te exploiteren is.

 Vervolg
De studie heeft geen vervolg omdat de belanghebbenden eerst willen wachten tot de HSL rijdt. Als dan grote behoefte aan parkeervoorzieningen ontstaat kan men alsnog dit plan realiseren. Als dit concept van “veilig langparkeren” aanslaat wil men dit rond alle HSL stations realiseren.

Voordelen van de automatische garage zijn hier:

  • betere sociale veiligheid op straat
  • veiliger voor voertuig en chauffeur
  • netter straatbeeld rond stations, beter voor imago van OV
  • beter leefbare buurt voor de bewoners
  • Contactpersoon: Fred Verbon

    Kenmerken van dit project

     
    LocatieRotterdam Centraal
    ArchitectIr. Edwin Megens
     
    KlantNS Poort en ProRail

    Word jij onze nieuwe collega?