De 600 meter lange fly-over Kerensheide bij Geleen is een spectaculaire verbindingsboog (A2 en A76) in Nederland. Het in het werk voorgespannen, en in elf fasen gebouwde, rijdek van deze fly-over is circa 600 m lang en heeft een horizontale boogstraal van 300 meter. Overspanningen tot ruim 57 meter in combinatie met RVS-randafwerkingen zorgen voor een in het oogspringende inpassing in de omgeving. Een prachtig project qua ontwerp, werkvoorbereiding en uitvoering, met een totale doorlooptijd van 2,5 jaar.

De nieuwe werkelijkheid op voorhand beleven
Manager Virtual Experiencerene.dorleijn@movares.nl+316 - 22 62 49 03

Vraag van de opdrachtgever

Knooppunt Kerensheide, de met een klaverblad vormgegeven kruising van de A2 en de A76 nabij Geleen, vormde een barrière voor een vlotte verkeersafwikkeling richting het zuiden.

Uitgevoerde werkzaamheden

Voor een betere doorstroming wordt een verbindingsboog aangelegd met daarin een circa 600 m lange fly-over. Het ter plaatse gestorte rijdek is voorzien van gewichtsbesparende sparingen met daar tussendoor voorspankabels.

Bijzonderheden

De Nemetschek Engineering User Contest is een internationale wedstrijd voor gebruikers van ontwerpsoftware. In 2011 heeft Movares zich ingeschreven met twee projecten.Het ontwerpmodel Fly-over Kerensheide van Frank Burm is winnaar geworden in de categorie BIM. Bij dit project is met behulp van Bouwwerk Informatie Modellen de slag van ontwerp- naar uitvoeringsproces maximaal geïntegreerd.Movares heeft van Heijmans de opdracht gekregen om in het kader van de Spoedwet E een drietal kunstwerken te ontwerpen waar de Fly-over er één van is. De insteek van Movares en Heijmans was om het proces van ontwerp tot uitvoering te optimaliseren door toepassing van BIM. Vooral het proces van ontwerpmodel naar wapening is hierbij bekeken. Aan de werkgroep is naast Movares en Heijmans ook deelgenomen door Van Noordenne (vlechtcentrale), LIC (softwareleverancier buigmachine) en SCIA (softwareleverancier Allplan). In een aantal overleggen en testproducten is gekomen tot een werkwijze waarbij:

  • Vorm en wapening is afgeleid van Allplan 3d modellen;
  • Afgeleide wapeningstekeningen een praktische layout hebben;
  • Wapeningsbestanden gegenereerd zijn t.b.v. de invoer in de buigmachinesoftware.

Door deze aanpak zijn er nauwelijks handmatige acties meer nodig in het informatieproces van ontwerp tot uitvoering. In de daadwerkelijke uitvoeringsfase worden de vorm- en wapeningstekeningen uitgewerkt door Pt Baja in Indonesië. Zij maken daarbij gebruik van het door Movares uitgewerkte 3d model van de fly-over. Daarnaast levert Pt Baja ook de benodigde bestanden voor de buigvlechtsoftware.

Samenwerking

Dit spoedwetproject is onder grote tijdsdruk gerealiseerd. Ontwerper Movares, bouwer Heijmans en wapeningscentrale Van Noordenne kozen voor een intensieve samenwerking met toepassing van Open BIM in het hele proces van ontwerp tot en met uitvoering.

Kenmerken van dit project

 
LocatieGeleen
ArchitectPaul van der Ree
 
Periode2009 - 2012
KlantHeijmans, Rijkswaterstaat