Bij het Prins Hendrik Plantsoen tegenover Amsterdam Centraal komt een grote ondergrondse fietsenstalling voor 7000 fietsen. De werkzaamheden nemen vijf jaar in beslag en beginnen in 2017. De stalling komt onder het zogenaamde Open Havenfront te liggen. Dit is het water tussen de Prins Hendrikkade en het Stationseiland. In het toekomstige ontwerp is er veel aandacht voor een goede toegankelijkheid en bereikbaarheid van de fietsenstalling. De metroveerdeelhal ligt ondergronds op niveau -1 voor het Centraal Station. De stalling ligt op niveau -2 en is hiermee gekoppeld om een droge comfortabele loop te maken tussen stalling en andere vervoersmodaliteiten. In de toekomst wordt er wellicht ook nog een Cuyperstrap gerealiseerd die de Metroverdeelhal koppeld met de centrale hal van het monumentale stationsgebouw.

Vraag van de opdrachtgever

De gemeente Amsterdam was op zoek naar een huisadviseur voor het ontwerp van een ondergrondse fietsparkeergarage voor ca. 7000 plaatsen voor het Centraal Station in Amsterdam. 

Uitgevoerde werkzaamheden

Movares werd de huisadviseur voor de gemeente Amsterdam voor het ontwerp van een ondergrondse fietsparkeergarage voor ca. 7000 plaatsen voor het Centraal Station in Amsterdam. Movares leverde zowel civieltechnisch, bouwkundig, installatietechnisch en architectonisch en stedenbouwkundig advies. Daarnaast zijn er kostenramingen gemaakt en simulaties van de hoofdentree. Tenslotte schreef Movares een beeldkwaliteitplan en stelde Movares de eisenspecificaties op voor het UAV-gc contract.

Innovatie een van onze pijlers

De specifiek ontworpen hoofdentree van de fietsenstalling voert gebruikers 9 meter naar beneden naar de fietsparkeergarage die onder het open havenfront is gelegen. Movares maakte in VISSIM simulaties van de afwikkeling van fietsers op de hoofdentree.

Kenmerken van dit project

 
LocatieAmsterdam
ArchitectRuimte en Duurzaamheid gemeente Amsterdam
 
Periode2015 - 2016
KlantGemeente Amsterdam

Kennisgebieden

Wie zijn onze experts?


Word jij onze nieuwe collega?