In 2009 is er een proef gedaan om de storingen voor normaal treinverkeer in kaart te kunnen brengen . Naar aanleiding van deze proef zijn de volgende maatregelen getroffen:

  • Aanpassen van de treindetectie
  • Opbouw van circuits
  • Beperkingen in circuits
  • Gebruik van kabels en kabeladers

Vraag van de opdrachtgever

De beveiligingsinstallatie zodanign uitvoeren, dat  deze zo  ‘immuun’ mogelijk is voor stoorstromen en -spanningen. Uitgangspunt: de functionaliteit moet gehandhaafd blijven.

Uitgevoerde werkzaamheden

 

Aanpassen van de treindetectie: Het normale treinverkeer rijdt op een spanning van 1500 Volt gelijkspanning. De huidige enkelbenige spoorstroomlopen bleken gevoelig te zijn voor de invloed van de 25 kV-tractie. De huidige spoorstroomlopen op de tracés zijn vervangen door dubbelbenige of prikspanningsspoorstroomlopen (PSSSL).

 

Opbouw en beperkingen van circuits: Uit de proeven bleek dat de circuits niet langer dan een bepaalde afstand mochten zijn om stoor- en aanraakspanning te reduceren. Op de tracés zijn daarom de circuits aangepast met zwaarder materieel. Zo zijn alle circuits dubbelpolig gemaakt en zijn diodes vervangen door varistoren.  

 

Gebruik van kabels en kadeladers: Uit simulaties is gebleken dat stoorspanning in circuits vanuit de 25 kV-tractie kan worden gereduceerd. Als de kabels zo worden gebruikt dat de retourstroom van de circuits in dezelfde kabel zowel heen als terug worden gevoerd, wordt de storing verminderd. Ook is er aderverdubbeling toegepast om stuurafstanden te vergroten.

 

Bijzonderheden

Bij eerdere EMC-maatregelen zijn wel eens de gelijkrichterbruggen in bijvoorbeeld de seinstruing verwijderd. Uit onze simulatie van de HSL-parrallelloop bleek niet nodig om deze EMC-maatregelen door te voeren.

Kenmerken van dit project

 
LocatieHSL en Betuweroute
 
Periode2009 - Heden
KlantHSL-Zuid Projectbureau

Wie zijn onze experts?


Word jij onze nieuwe collega?