DoorStroom Station Utrecht (DSSU) – Beveiligingstechniek

De hoge treinfrequenties uit het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) vragen om uitbreiding van de capaciteit van Utrecht Centraal. Dit station vormt bovendien te vaak een knelpunt. Utrecht moet een robuust knooppunt worden. Met behoud van de treinveiligheid, ook tijdens de uitvoering van ‘doorstroomstation Utrecht (DSSU).

Vraag van de opdrachtgever

Ontwerp een robuust en veilig treinbeveiligingssysteem dat de hoge treinfrequenties uit PHS aankan. Ook moet er een extra halte komen: Vaartsche Rijn. Dit waren de belangrijkste opdrachten die ProRail neerlegde bij Movares.
Aan de beveiligingstechniek werkten gemiddeld 10 tot 15 personen, gedurende meerdere jaren, van de vraagstelling tot en met de ingebruikname. Beveiligingstechniek van Movares zorgt voor een integrale oplossing van PHS op Utrecht. Veilig, robuust maar ook faseerbaar.

Uitgevoerde werkzaamheden

Hoe bereikt Movares de vereiste robuustheid met treinbeveiliging?

Hoe komen we tot een robuust beveiligingssysteem? En hoe kunnen we tijdens de vele complexe faseringen zorgen voor een veilig systeem? Allereerst zijn aparte relaiskasten geprojecteerd per spoor (detectie en ATB-EG), waardoor storingen en mogelijk noodzakelijk onderhoud beperkt blijven tot één deel van één spoor. Vervolgens zijn de corridors opgebouwd per beveiligingsrek (NX met B-relais) en gezekerd (OVS 60.001). Ook de EBP-onderposten zijn per corridor geprojecteerd. De 3kV-voeding is uitgevoerd met het uiterst betrouwbare 2*2 RSI+ kabelsysteem. Als gevolg van deze aanpak behoort de oude uitdrukking: ‘Als 1 zekering het wil, ligt heel Utrecht stil!’, voorgoed tot het verleden.

Wat voegt Movares toe aan het succes van DSSU?

Movares, naast Beveiligingstechniek ook verantwoordelijk voor het Functioneel Integraal Systeemontwerp (FIS) en het Railverkeerstechnisch ontwerp (RVTO), had een belangrijk aandeel in het realiseren van een veilig vervoerssysteem voor ‘doorstroomstation’ Utrecht (DSSU). Een nieuw systeem dat tevens voldoet aan de gevraagde extra PHS-capaciteit.

Bijzonderheden

Bijzonder aan dit project zijn zowel de omvang als de complexiteit voor de beveiligingstechniek. Geografisch strekt het werkgebied zich uit van Houten/Bunnik tot aan Maarssen/Leidsche Rijn en Blauwkapel.

Daarnaast is DSSU zeer complex vanwege de vele faseringen. Je kunt dit drukke sporenknooppunt immers niet dagenlang geheel afsluiten, ook al zou dat voor de ombouw en de vele aanpassingen een stuk praktischer zijn.

Samenwerking

ProRail vroeg Movares intensief samen te werken met de aannemerscombinatie U-centRaal (UC: BAM Rail en Volker Rail) om te komen tot optimale uitvoeringsontwerpen. Daarom heeft Movares UC nauw betrokken in dit ontwerptraject. Gedurende het project was er intensief contact met alle stakeholders: vervoerders en aannemers plus diverse partijen binnen ProRail.

Kenmerken van dit project

 
LocatieUtrecht Centraal, Maarssen, Houten, Bunnik, Blauwkapel, Leidsche Rijn, Vaartsche Rijn
 
Periode2007 - 2017
KlantProRail

Word jij onze nieuwe collega?