Als primeur in Nederland zijn hier tuien toegepast bij een stalen spoorbrug. Deze innovatie gaat gepaard met een elegante en zuivere vorm. Met het heldere, geometrische ontwerp van de Dintelhavenbrug spelen we in op de karakteristiek van het Europoortgebied; een elementair vormgegeven industrielandschap met olieopslagdrums en windmolens.

De hoofdoverspanning en aanbruggen zijn als een eenheid ontworpen. Door deze schaalvergroting komt de brug in balans met de grootschalige context. De hoofdligger van 270 meter accentueert het doorgaande horizontale karakter van infrastructuur als een structuurdrager in dit gebied. De elegante heldere boog vormt een luchtig accent die de kruising van het spoor met het water markeert.

Europese Staalprijs 2000 (eervolle vermelding) en Brunel Award 1998 (eervolle vermelding)

Kenmerken van dit project

 
LocatieDintelhaven, Europoort, Zuid-Holland
Architectir. Paul van der Ree
 
Periode1995 - Heden
KlantProRail

Word jij onze nieuwe collega?