Het Stationsplein is de nieuwe schakel tussen Utrecht Centraal, Hoog Catharijne en de historische binnenstad van Utrecht. Voetgangers krijgen zowel op het plein als op de routes ernaartoe ruim baan.

Op het plein worden verschillende functies zoals verplaatsen en verblijven mogelijk gemaakt. Ook moet de veiligheid in het geval van calamiteiten gegarandeerd kunnen worden.

Senior adviseur & projectmanager Mobiliteitmarco.duijnisveld@movares.nl+316 - 11 01 07 89

Vraag van de opdrachtgever

De gemeente Utrecht heeft Movares gevraagd om een onafhankelijke crowd simulatie waarbij de voorgestelde terrasindeling en evenementenindeling in een drietal scenario’s worden getoetst: in een normale spitssituatie, een situatie tijdens een evenement en de situatie bij een ontruiming.
Het achterliggende doel is om een dusdanige indeling van terras en het evenementengebied te vinden waarbij de veiligheid en comfort van passanten gegarandeerd is, ook tijdens ontruimingssituaties van het Centraal Station en/of Hoog Catharijne, met een zo groot mogelijk beschikbaar gebied voor terrassen en evenementen.

Uitgevoerde werkzaamheden

Met behulp van REACH is een crowd simulatie model voor het stationsplein in 3d ontwikkeld. Met behulp van meerdere scenario’s is inzicht gegeven in verschillende mogelijkheden. Deze zijn met de stakeholders in een interactieve bijeenkomst besproken. Op basis hiervan zijn beheersmaatregelen tot stand gekomen om het (verblijfs)comfort en de veiligheid te optimaliseren.

Simulatiemodel Reach

REACH is het simulatiemodel dat wij in samenwerking met de Universiteit Utrecht en uCrowds ontwikkelden. REACH onderscheidt zich wereldwijd door zijn unieke eigenschappen op het gebied van groepsgedrag en menselijke interactie. Het dynamisch en real-time aanpassen van routekeuzes en het rekening houden met andere personen in de simulatie maakt dat deze software uitstekend geschikt is voor een realistische simulatie van o.a. tourniquets.

Doordat REACH door Movares en uCrowds wordt ontwikkeld, is er een grote mate van flexibiliteit mogelijk in de opzet van de simulatie. Specifieke gedragskenmerken kunnen per situatie worden toegespitst zonder belemmerd te zijn door de beperkingen van software van derden. REACH heeft zich inmiddels bewezen op enkele van Nederlands meest complexe projecten zoals de Noord-Zuidlijn en de Oostlijn van de Metro in Amsterdam en Schiphol Airport. Ook de effecten van bezoekersstromen op evenementen zoals de grand départ van de tour de France en parken zoals de Apenheul zijn met onze software gesimuleerd.

Kenmerken van dit project

 
LocatieUtrecht
 
Periode2018 - 2019
KlantGemeente Utrecht

Kennisgebieden