Aanleiding
Een groot aantal roltrappen bij de Oostlijn van de Amsterdamse metro was aan vervanging toe. Diverse roltrappen stonden zelfs al geruime tijd stil en konden niet meer op een economisch verantwoorde manier gerepareerd worden. De gemeente wilde nieuwe deugdelijke roltrappen die weer voor minimaal 35 jaar probleemloos functioneren. Er was behoefte aan technisch inhoudelijke kennis van roltraptechniek en een partij met ervaring met bouwwerkzaamheden in een complexe omgeving als een station.
Omschrijving
De oude roltrappen, inclusief machinekamer en besturingskast, werden gedemonteerd. De nieuwe trappen zijn in delen via het spoort aangevoerd en ingehesen via speciaal aangebrachte hijsconstructies. Bij de montage is nadrukkelijk rekening gehouden met de veiligheid van monteurs en reizigers.
Reactie van de klant
De klant was zeer te spreken over de goede samenwerking tussen opdrachtgever, bouwdirectie, aannemer en overige stakeholders. Hierdoor was het mogelijk snel te schakelen bij veranderende omstandigheden. Voor het halen van de deadline zijn de opdrachtnemers tot het uiterste gegaan. Ze hebben de aanpak van het werk aangepast en, in vakantietijd, uit heel Europa extra vakmensen gehaald om de klus voor elkaar te krijgen. Dat is gelukt tot tevredenheid van de opdrachtgever.
Uitgevoerde werkzaamheden
• bestekken voor vervanging en onderhoud van de roltrappen
• werkvoorbereiding
• aanbesteding, waaronder selecteren aannemer
• directievoering vervangingsproject voor 43 roltrappen
Innovatie een van onze pijlers
Dit is het eerste roltrapproject ter wereld waarbij beklemming tussen de trede en de balustrade wordt gesignaleerd middels lichttransmissie. Langs elke zijde loopt een glasvezel waar een lichtstraal doorheen gaat. Door de buiging van het licht te meten, wordt een beklemming gesignaleerd en de roltrap stil gezet.
Kenmerken van dit project
Locatie | Amsterdam |
---|
Periode | 2009 - 2012 |
---|---|
Klant | Gemeente Amsterdam, Dienst Infra Verkeer en Vervoer |